Kattis Ahlström och Ola Lindholm leder konserter för barnens hjärtan

Alla hjärtans dag, den 14 februari 2008, står barnens hjärtan i fokus. Hjärt-Lungfonden ger tre konserter med kända artister och samlar in pengar till forskning kring barns hjärtsjukdomar. Presentatörer blir bland andra Kattis Ahlström och Ola Lindholm. Varje år föds tusen barn med hjärtfel. För andra året i rad satsar Hjärt-Lungfonden på februari som Alla barnhjärtans månad, med extra fokus på Alla hjärtans dag den 14 februari. Då hålls konserter i Stockholm, Göteborg och Malmö med kända artister, nyskriven musik och inblickar i hjärtebarnens värld. – Äntligen finns en möjlighet att ge Alla hjärtans dag ett verkligt värde, säger Ola Lindholm, chefredaktör för KP, programledare i TV och en av presentatörerna av Alla barnhjärtans konsert. – Själv kände jag inte till att det föds tusen barn med hjärtfel varje år. Jag är glad om jag kan hjälpa till att öppna ögonen för att de här barnen finns och få fler människor att stötta den viktiga forskning som kan hjälpa dem. Även Kattis Ahlström, TV-profil och chefredaktör på Icakuriren, engagerar sig i barnens hjärtan. – Det är självklart att ställa upp för de här barnen och för hjärtfrågorna, som det pratas alldeles för lite om i samhället i dag. Jag vet att det behövs pengar till forskningen och jag hoppas att mitt engagemang för hjärtsjuka barn kan inspirera andra att också engagera sig, säger hon. Hjärt-Lungfonden räknar med att under Alla barnhjärtans månad i februari samla in tio miljoner kronor till forskning som ska hjälpa barn med hjärtsjukdom. Målet är att rädda fler nyfödda till livet med förbättrad och tidig diagnostik. Målet är också att öka livskvaliteten för dem som överlever, bland annat genom bättre operationsmetoder och behandling. Konserterna äger rum på Rival i Stockholm, Storan i Göteborg och Palladium i Malmö. Biljetter säljs redan nu via Ticnet, www.ticnet.se och för Palladium även via Kulturcentralen www.kulturcentralen.se För mer information, kontakta gärna: Ulrica Klettner, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 08-566 242 34 eller 0708-54 42 34. ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se Hjärt-Lungfonden är en ideell insamlingsorganisation. Fonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är Hjärt-Lungfondens mål att besegra hjärt-, kärl- och lungsjukdomar. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt-lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har plusgironummer 90 91 92-7. www.hjart-lungfonden.se