Hjärtoperation på Karolinska sjukhuset

Skilsmässa och låg inkomst ökar risken för återfall i hjärt-kärlsjukdom

Människor som har genomgått en skilsmässa eller har låg socioekonomisk status löper betydligt större risk att drabbas av en andra hjärtinfarkt eller stroke efter att man har haft en första. Det visar en ny studie från Karolinska Institutet med stöd av Hjärt-Lungfonden. Upptäckten kan komma att leda till nya behandlingsrekommendationer.

– Studien visar att faktorer som skilsmässa och låg socioekonomisk status signifikant ökar risken att drabbas av återfall i hjärtinfarkt eller stroke. Vi anser att vården bör inkludera den här typen av faktorer i bedömningen när man väljer behandlingsmetod för att förebygga återfall, säger Joel Ohm, ST-läkare och doktorand vid institutionen för Medicin Solna vid Karolinska Institutet.

Den nya studien, som publiceras i European Journal of Preventive Cardiology, visar att hjärtinfarkt-patienter som har genomgått en skilsmässa löper 18 procent större risk för en andra attackjämfört med gifta patienter. Hög inkomst och hög utbildning minskar risken för återfall med 35 respektive 14 procent. Studien inkluderade 29 000 personer från SwedeHeart-registret som drabbats av en första hjärtinfarkt och som följdes i genomsnitt fyra år därefter. Tidigare forskning har visat en koppling mellan socioekonomisk status och risken för en första hjärt-kärlhändelse, men detta är första gången man inkluderar civilstånd och studerar risken för återfall.

– Hjärtinfarkt och stroke berövar över 13 000 svenskar livet varje år, och den här studien är ett viktigt steg för att öka kunskapen om vilka som drabbas. Förhoppningsvis leder forskningen till skräddarsydda behandlingsmetoder så att fler människor kan få tid att leva, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

SwedeHeart är ett kvalitetsregister som finansieras av bland annat Hjärt-Lungfonden. Under 2017 kunde Hjärt-Lungfonden dela ut ett nytt rekordbelopp, 344 miljoner, till svensk forskning med målet att förebygga, upptäcka och åtgärda hjärt-lungsjukdom.

Länk till studien:

För mer information, kontakta gärna: Anna Aderlund, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-544 239, anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Bilder:
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Per Svensson, Universitetslektor, Överläkare, Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset | Karolinska Institutet

Om studien:
Fakta om hjärt-kärlsjukdom 2018 Källa: Hjärt-Lungfonden

Antal drabbade: I Sverige lever 1,9 miljoner människor med någon form av hjärt-kärlsjukdom, som också är den vanligaste dödsorsaken idag.

Dödstal: Över 30 000 invånare dör varje år av hjärt-kärlsjukdom i Sverige.

Sjukdomar: De dödligaste hjärt-kärlsjukdomarna är hjärtinfarkt, plötsligt hjärtstopp och stroke.

Riskfaktorer: Riskfaktorer som stillasittande, övervikt och diabetes ökar dramatiskt och riskerar att öka dödstalen i hjärt-kärlsjukdom. Mer resurser till forskningen och bättre livsstilsråd krävs för att vända utvecklingen.

Diabetes: Närmare en halv miljon svenskar lider av diabetes. Dessa löper två till tre gånger högre risk att insjukna och avlida i hjärt-kärlsjukdom än befolkningen i övrigt.

Blodtryck: En av fem har förhöjt blodtryck i Sverige och löper ökad risk för allvarliga hjärt-kärlhändelser, exempelvis stroke.

Stillasittande och övervikt: Svenska 15-åringar är mer stillasittande än EU-snittet, en av fem är överviktig.

Forskning räddar liv: Tack vare forskning och ny medicinteknik har antalet dödsfall i hjärt-kärlsjukdom minskat med en fjärdedel på tio år.

Ansökt: Hjärt-Lungfonden får ansökningar från forskare för 1,5 - 2,0 miljarder varje år. 19 procent av summan kunde beviljas 2016.

Utdelat: Hjärt-Lungfonden slog nytt utdelningsrekord 2017 med 344 miljoner kronor till forskningen. En ökning med 38 miljoner kronor på ett år.

Mer från Hjärt-Lungfonden:
- Ge en gåva till forskningen
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss påInstagram
- Swisha valfri summa till nummer 90 91 92 7

Om Hjärt-Lungfondens arbete: www.hjart-lungfonden.se/leva

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stötta forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se