Sveriges mest folkkära artister genom tiderna går ut med en appell för att stärka svensk forskning

Pressmeddelande   •  Apr 14, 2003 09:00 CEST

Artister som ställer upp helt utan gage är Bert-Åke Varg, Karin Falck, Kjerstin Dellert, Owe Thörnqvist, Annalisa Ericson, Peter Harrysson, Tomas Bolme, Ulf Larsson, Börje Ahlstedt och Helge Skog.

- Vi har mötts av en fantastisk entusiasm och en stark vilja att ge svensk medicinsk forskning kring våra största folksjukdomar en bättre plattform för framtiden, säger Karin Hallerby, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Appellen som startar måndagen den 14 april håller på i drygt 6 veckor och målsättningen är att skapa ett brett stöd för svensk hjärt- och lungforskning i hela landet. Hjärt-Lungfonden nalkas sitt 100-årsjubileum 2004 och denna kampanj är en viktig del i den informationsspridning och insamling som kommer att ske under jubileumsåret.

Appellen kommer att gå i TV4 och filmerna där skådespelarna medverkar har avsiktigt gjorts mycket enkla och till låg kostnad. Sändningarna kommer företrädesvis ske på eftermiddagarna.

- Under 2002 fick Hjärt-Lungfonden mottaga forskningsansökningar på över en halv miljard kronor. Vår vetenskapliga nämnd kunde endast bevilja en knapp femtedel av ansökningarna vilket innebär att vi kraftsamlar för att öka insatsen för svensk oberoende forskning och sjukvård i framtiden, avslutar Karin Hallerby.

Om du vill se filmerna som går i TV, klicka på Kampanjer och sedan TV-kampanj i menyn.

Om Hjärt-Lungfonden
Var femte vuxen svensk lider av hjärt-kärl och lungsjukdom. 6 av 10 dör i sjukdomarna. Hjärt-Lungfonden är en opolitisk ideell organisation med syfte att bekämpa hjärt-kärl och lungsjukdom. Detta sker framför allt genom anslag till forskning som under 2001 uppgick till 91 miljoner kronor vilket gör fonden till Sveriges största finansiär av oberoende hjärt-kärl och lungforskning. Fonden får inga statliga bidrag, utan är helt beroende av gåvor från enskilda människor och företag.