Gå direkt till innehåll
Owe Svensson - Heartrunner Sweden AB, Patrik Blomqvist – KI Innovations AB, David Fredman - Heartrunner Sweden AB, Annette Alkebo – SLL innovation, Mattias Ringh - Centrum för Hjärtstoppsforskning, Mikael Damberg - närings och innovationsminister..

Athenapriset 2017 till systemet SMS livräddare

Sjukvårdens största och mest prestigefyllda pris, Athenapriset, går i år till SMS livräddare.

Priset består av ett forskningsstipendium på 150 000 kr och delades ut på Life Science dagen den 5 december av närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

- Årets vinnande bidrag är mycket intressant, med hög kvalitet på forskningen och med förutsättningar att åstadkomma både nytta för patienter, sjukvård och samhälle, säger juryns ordförande Jenni Nordborg, avdelningschef för Hälsa, Vinnova.

SMS livräddare använder mobil positioneringsteknik för att larma frivilliga livräddare till misstänkta hjärtstopp. De bistår med hjärt-lungräddning, hämtar närmaste hjärtstartare och ökar därmed överlevnadschansen för den som drabbas av hjärtstopp.

- Denna del av forskningsprojektet är nu avslutad meddelar Mattias Ringh, ansvarig forskare bakom projektet. Den vetenskapliga utvärderingen av systemet (NEJM 2015) visar att andelen som fick den så avgörande hjärt-lungräddning ökat med hela 30 %.

Detta är den andra stora utmärkelsen i år som tilldelats systemet SMS livräddare. I april i år delades Medtech4Health Innovation Award ut för första gången och vinnare var SMS livräddare. Priset delades ut av statssekreterare Agneta Karlsson.

SMS livräddare har varit i drift i Stockholm sedan sommaren 2015, i Västra Götaland sedan hösten 2016 och installeras nu i landsting i andra delar av landet.

En internationell utvidgning har inletts och sedan september 2017 finns systemet i Köpenhamn under namnet TrygFonden Hjerteløber. Idag finns det över 15 000 registrerade danska frivilliga livräddare och liv har redan kunnat räddas.

- Det är glädjande att över 40 000 personer fram till idag har laddat ner appen och är därmed redo att rädda liv i Danmark och Sverige, berättar David Fredman, driftansvarig vid Heartrunner Sweden AB. Han fortsätter - alla som är utbildade i hjärt-lungräddning kan delta och rädda liv genom att ladda ned appen SMS livräddare, via App Store eller Google Play.

De verkliga hjältarna är de frivilliga livräddarna

Anton och Isak på bilden räddade livet på en ung tvåbarnsmamma i Västra Götaland i slutet av oktober. De fick larm i sina telefoner tidigt en morgon och var först på plats och utförde hjärt-lungräddning (HLR) i sex minuter innan räddningstjänsten och ambulansen kom.

Anton är sjuksköterska men var ledig från sitt jobb den här dagen men tvekade ändå inte att rycka in och hjälpa till. Isak har fått sin HLR utbildning genom sitt jobb på Max hamburgerrestauranger.

De ser det som naturligt att hjälpa till efter som de har kunskapen i HLR.

- Jag vill ju att någon hjälper min familj eller mina vänner om något skulle hända dem, så självklart springer jag om jag får ett larm, säger Isak

Länk:

www.smslivraddare.se

Om Athenapriset:

Athenapriset går till de samarbetande aktörerna bakom systemet– KI Hjärtstoppscentrum (forskning), KI Innovations AB och SLL Innovation (innovation) och Heartrunner Sweden AB (näringsliv).

Bakom Athenapriset står VINNOVA och Dagens Medicin. Priset stöttas även av Forte, LIF, Sweden Bio, Swedish Medtech, Sveriges Kommuner och Landsting samt Vetenskapsrådet.

Prisets syfte är att uppmärksamma och belöna betydande prestationer inom klinisk forskning i Sverige. Juryns bedömningskriterier är medicinsk nytta, innovationshöjd, angelägenhetsgrad, vetenskaplig kvalitet, samhällsnytta och samverkan mellan sjukvård, akademi och näringsliv.

Ökad överlevnad vid plötsligt oväntat hjärtstopp!

Svenska rådet för hjärt-lungräddning är en nationell kunskaps- och utbildningsorganisation med syfte att rädda liv vid plötsligt hjärtstopp inom sjukvården och i samhället. Det ska ske genom implementering av internationella, vetenskapligt underbyggda riktlinjer i utbildningsprogram på olika nivåer inom hjärt-lungräddning och första hjälpen. Vår vision är att alla medborgare ska kunna hjärt-lungräddning till vuxna och barn, använda en hjärtstartare, samt kunna ge första hjälpen till drabbade vid plötsligt hjärtstopp och i livshotande situationer. Det yttersta målet är att överlevare efter hjärtstopp ska ges bästa möjliga förutsättningar för en god livskvalitet. HLR-rådets arbete bedrivs främst i olika arbetsgrupper. Organisationen skapades 1983 och organiserades 2005 till dagens råd.