Höganäs har billigaste fjärrvärmen i Skåne

För andra året i rad är fjärrvärmen från Höganäs Energi billigast i Skåne. Siffrorna kommer från den årliga Nils Holgerssonrapporten som kartlägger kommuners taxor och avgifter för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.

-  Som ett litet lokalt energibolag är det viktigt att visa att vi kan vara kostnadseffektiva och erbjuda våra kunder låga priser, detta gäller även för elnät och stadsnät, säger Benny Ulmestig, VD på Höganäs Energi.

I Nils Holgersson-undersökningen motsvarar fjärrvärmepriset i medeltal cirka hälften av den totala kostnaden för de svenska hushållen. Fjärrvärmepriset har mellan 2012 och 2013 ökat med 2,1 % i hela riket. Detta är en tydligt lägre ökningstakt jämfört med den undersökning som gjordes 2012 och som visade på en ökningstakt på 3,5 %.

Fjärrvärmen i Höganäs produceras till största delen med spillvärme från Höganäs AB. Miljön och fjärrvärmekundernas plånböcker är de stora vinnarna när man tillsammans tar tillvara resurser som annars gått till spillo.

-  Vi strävar efter att vårt miljöarbete ständigt ska utvecklas, förbättras och få positiva effekter. Därför pågår en utredning om möjligheten att komplettera produktionsanläggningen med en biobränslepanna, avslutar Maria Edesgård, fjärrvärmeansvarig på Höganäs Energi.

För mer information kontakta:
Benny Ulmestig, VD, 042-33 72 20 alternativt 0709-48 47 00
Maria Edesgård, Fjärrvärmeansvarig, 042 – 33 72 24

Fakta om undersökningen:
I Nils Holgersson-undersökningen ”flyttas” en flerbostadsfastighet genom landet och kostnaderna för el, fjärrvärme, sophämtning, vatten och avlopp jämförs. Årets resultat presenteras i omgångar, denna gällde fjärrvärme.

Organisationerna bakom undersökningen:
Fastighetsägarna Sverige, HSB:s riksförbund, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO. EKAN-gruppen gör faktasamling, sammanställning och analys av materialet. Fler prisjämförelser mellan kommuner och mellan leverantörer finns på www.nilsholgersson.nu.

• värmekostnad
  • nils holgerssonrapporten
  • fjärrvärmepriser

Höganäs Energi AB är ett kommunalt bolag som tillhandahåller elnät, digital infrastruktur och fjärrvärme till Höganäs invånare. Som ett litet bolag på en marknad med stora konkurrenter kan man erbjuda en unik närhet till kunderna och korta beslutsvägar.