”Nu höjer vi hastigheten på din gata!”. Höganäs Energi kickar igång fiberkampanj.

Det grävs för fullt i gatorna i Höganäs kommun. Målet är att alla villaägare ska få möjlighet att koppla upp sig mot det supersnabba fibernätet. I dagarna går man ut med en bred informationskampanj.

Höganäs Energi inledde för ett tag sedan ett ambitiöst fiberprojekt, och sedan dess grävs det friskt i gatorna i kommunen. Alla ska få möjlighet att koppla upp sig till fibernätet. För att sprida informationen går man nu ut med en bred kampanj på temat ”Nu höjer vi hastigheten på din gata!”.

– Med den här kampanjen vill vi att alla villaägare ska upptäcka de stora fördelarna med fiber, säger Anders Kallin, systemansvarig för fibernätet på Höganäs Energi. Genom att dra in fiber får man i dagsläget en uppkoppling på upp till 1000 Mbit/sek. Det ligger långt över den hastighet man någonsin kan få med en traditionell ADSL-uppkoppling.

Kampanjen består av ett antal aktiviteter. Bland annat kommer man att synas med en informationsvagn ute i olika villaområden. Vagnen bemannas av informatörer från Höganäs Energi och alla är välkomna förbi för att prata fiber. Man kommer även att vara närvarande på Höganäs vårmarknad.

De villaägare som bor i gator med möjlighet till fiberanslutning kan dessutom inom kort förvänta sig att få ett kuvert i brevlådan med ett erbjudande om anslutning.

– Vi är mycket stolta över vår fibersatsning, säger Anders Kallin, Det är bara en handfull kommuner i Skåne som investerar stort på att erbjuda fiber, och vi är en av dem. Vi ser det som ett sätt att göra Kullabygden ännu mer attraktiv.