Verksamheten stängs ned för renovering

Hotell Kristina ska renovera sina byggnader under sommaren. Tanken är att fräscha upp och förnya bland annat korridorer och badrum. Under vecka 27, 28 och 29 kommer hotellet att stänga ned verksamheten för gäster och besökare.

- Det var ett beslut som togs under en väldigt kort tid, säger Ewa Wikland, Platschef på Hotell Kristina. I och med det snabba ägarbyte som skedde i mitten på april i år, ville de nya ägarna också investera i verksamheten. Ett beslut om renovering var därför ett önskemål som kunde uppfyllas, säger hon.

Den fristående byggnaden "Ateljén" har redan fått en ny kylanläggning, men här väntar renovering för badrummen på plan två. I huvudbyggnaden ska det målas om i korridorer, och läggas nytt golv och innertak. Även toaletter, kapprum, hiss, bagagerum och kontor kommer att ses över i denna byggnad.

- Renoveringen kommer att bli ett bra lyft för verksamheten och förhoppningen är att det ska kännas ännu roligare att besöka oss som gäst efter genomförandet, säger Ewa.

- På sikt kommer vi även att sätta in bergvärme, vilket är bra för miljön och hållbarheten som vi aktivt arbetar för. Vi kommer också att förbättra handikappanpassning med exempelvis handikapphiss på gården, något som känns otroligt viktigt för oss att göra, säger hon.

Däremot tvingas hotellet att stänga ned verksamheten helt och hållet för sina gäster och besökare under attraktiva semesterveckor.

- Vi kan inte låta våra gäster semestra mitt i en byggarbetsplats och därför känns det som helt rätt beslut att stänga ned hotellet den 1:a till och med den 18:e juli, säger Ewa.

Hotellet öppnar upp igen fredag vecka 29, då den större delen av renoveringen ska vara gjord. Det är arbetet i Ateljén som kommer att fortsätta någon vecka till medan huvudbyggnaden ska vara klar att tillträda.

- Det är en otroligt spännande tid vi har framför oss, avslutar Ewa Wikland, Platschef på Hotell Kristina.

• hotell-och konferens verksamhet