Bokslutskommuniké sept. 2015 – dec.  2016

Bokslutskommuniké sept. 2015 – dec. 2016

VIKTIGA HÄNDELSER HELÅRET

Fortsatt stark tillväxt och förberedelser för störr framtida volymer.

GENOMFÖRD EMISSION

Hövdings nyemission, som stängde den 8 juni 2016, tecknades till 130%. I emissionen emitterades totalt 2 785 138 aktier och den tillförde bolaget 41 777 TSEK före emissionskostnader.

EU Horizon 2020 STÖD PÅ €1,37 MILJONER

Hövding har beviljats ekonomiskt stöd för fortsatt forskning och utveckling av konceptet ”airbag för urbana cyklister”. Projektet startade 1 april 2016 och skall pågå under två års tid.

STANFORD BEKRÄFTAR – HÖVDING SKYDDAR 8x BÄTTRE

Forskare vid Stanford Univeristy publicerade en rapport i den ansedda journalen Annals of Biomedical Engineering som visar att Hövdings airbag skyddar upp till 8 gånger bättre än traditionella hjälmar. Rapporten lyfter fram att Hövdings airbags tjocklek och styvhet är ”så gott som idealt” när det gäller att skydda mot hjärnskakning och hjärnskador vid olycka.

BRUTTOMARGINAL

Försäljningsökningen har lett till ökade krav på produktion och underhåll av produkten. Under 2016 har vi haft högre, icke säkerhetsrelaterade, returnivåer. Bolaget har under hösten och vintern investerat i kvalitetsarbete med fokus på ”Design for massmanufacturing”. Bolaget bedömer att det arbetet redan delvis givit resultat och att 2016 års höga returnivåer inte kommer fortsätta in i 2017.

Antal sålda Hövdingar ökade men 77% på kalenderåret.

Omsättningen ökade med 74%.
I period 5 ökade antal sålda Hövdingarmed124% och omsättningen med 118%.

Efter sommarens något sämre kvartal är vi nu tillbaka, med råge, på vår planerade tillväxtkurva. Mellan september och december sålde vi lika många Hövdingar som under de föregående 9 månaderna.

Tillväxten har ansträngt vårt produktionsflöde och vår produktkvalitet. Vi är mitt i omställningen från att utveckla och producera mot låga volymer till att kvalitativt och effektivt producera tiotusentals i månaden.

I denna omställningen har vi under 2016 sett behov av större avsättningar för, icke säkerhetsrelaterade, kvalitetsreklamationer. Tillsammans med Nihon
Plast ser vi framemot 2017 då vi har mycket av detta arbetet bakom oss.

Hövdings överlägsna skyddsprestanda börjar ge eko internationellt. Stanfords erkännande, inbjudan att tala vid Londons Road & Safety konferens, ANWB som nu säljer Hövding i sina butiker i Holland m.m. Då vi ser att efterfrågan börjar öka internationellt har vi valt att öka våra resurser på Marknad och Sälj internationellt inför 2017. England är en marknad som vi nu hanterar direkt med dedikerat sälj och marknadsteam. I Tyskland väljer vi att fortsatt arbeta med vår nationella distributör. Nu med ytterligare understöd från Malmökontoret.

Jag ser fram emot 2017.
Vi har starkt momentum och 836 butiker som säljer Hövding. Sverige levererar fortsatt stark tillväxt och Danmark likaså. Nyligen skrevs avtal med kedjan Fri Bike i Danmark och under våren kommer Hövding säljas i samtliga av deras 88 butiker. Internationella, stora marknader som Tyskland och England förväntar vi oss lyfta till nästa nivå under 2017.
Löpande bekräftelser från auktoriteter inom cyklistsäkerhet kommer fortsätta och med det sänka tröskeln för köp. Samtidigt har vi nu en organisation på plats för att både säkra fortsatt tillväxt samt produktkvalitet och bruttomarginal.
Vi fortsätter att fokusera på att kommersialisera nuvarande produkt, Hövding 2.0, men också med att utveckla framtida versioner av Hövding.

Det finns nu ca 48 000 Hövdingar ute i trafiken. Drygt 800 olyckor är registrerade där Hövding har skyddat liv. Fredrik, är en av de som haft användning av sin Hövding i olycka, och gör ett påpekande utöver den överlägsna stötupptagningen; ”Jag kände inte ens någon “whiplash” som annars kunde förväntas vid en olycka som min”.

Fredrik Carling

VD, Hövding Sverige AB (pubs)

Läs hela bokslutskommunikén i bifogad pdf.

Hövding Sverige AB (publ) är sedan 2015 noterat på Nasdaq First North.

Västra Hamnen Corporate Finance AB är Hövdings Certified Adviser.

För ytterligare information kontakta Fredrik Carling på tel. 040 23 68 68

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka och i ett stort cykelhjälmstest utfört av Folksam visades att Hövding har 3 gånger bättre stötupptagningsförmåga än alla traditionella cykelhjälmar. Hövdings airbaghjälm för cyklister har de senaste tre åren börjat lanseras internationellt och finns idag på 15 marknader i Europa samt i Japan. Hövding säljs i över 600 butiker och på hovding.com. Enbart i Sverige finns Hövding i ca 140 butiker. Företaget har 29 anställda i Malmö. Hövding noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.se