Guldägg till Hövding för e-mailande ringklocka

Guldägg till Hövding för e-mailande ringklocka

På årets Guldäggsgala i Stockholm prisades Hövding med ett Guldägg och två Silverägg för sin kampanj Give a Beep.

Det eftertraktade Guldägget fick Hövding i kategorin Digitalt medan Silveräggen tilldelades i kategorierna PR samt Mobilt. Kampanjen Give a Beep gjordes i samarbete med Edelman Deportivo och Mynewsdesk.

– Vi är fantastiskt glada för priserna! Vi tror på att cykling är en del i det stora pusslet att förändra världen till det bättre och vi vill skydda alla dessa fantastiska vardagshjältar som i vått och tort väljer cykeln som transportmedel. Tillsammans vill vi göra världen lite säkrare, säger Hövdings marknadschef Anna Katarina Skogh

Med kampanjen Give A Beep återuppfanns den klassiska ringklockan på cykeln. Den nya ringklockan låter cyklister registrera frustration i trafiken på en interaktiv karta över London och samtidigt maila Londons stadshus för att uppmuntra borgmästaren till att agera för att göra staden mer säker för cyklister. Kampanjen har sedan dess efterfrågats av flera städer och börjat användas av Londons vägverk för att bygga relation till stadens cyklister och åtgärda små och stora problem i Londons trafik.

Guldägget är den tionde utmärkelsen som Give A Beep har fått och den internationella uppmärksamheten kring kampanjen har varit stor.

Guldägget drivs och genomförs av Sveriges Kommunikationsbyråer och är Sveriges äldsta och största kommunikationstävling. Syftet med tävlingen är att höja den kreativa standarden och lyfta fram det bästa, mes nyskapande och smartaste. Det delas ut Guldägg och Silverägg och vinnarna utses av en jury bestående av 50 jurymedlemmar och en ordförande.

För ytterligare information kontakta Hövdings marknadschef Anna-Katarina Skogh

Kategorier

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka och i ett stort cykelhjälmstest utfört av Folksam visades att Hövding har 3 gånger bättre stötupptagningsförmåga än alla traditionella cykelhjälmar. Hövdings airbaghjälm för cyklister har de senaste tre åren börjat lanseras internationellt och finns idag på 15 marknader i Europa samt i Japan. Hövding säljs i över 600 butiker och på hovding.com. Enbart i Sverige finns Hövding i ca 140 butiker. Företaget har 27 anställda i Malmö. Hövding noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.se