​Hövding ger bäst skydd enligt experter inom ortopedi och trauma

​Hövding ger bäst skydd enligt experter inom ortopedi och trauma

Den stora tyska föreningen för ortopedi och traumaoperationer (DGOU) rekommenderar cyklister att använda den svenska innovationen och airbagen för cyklister, Hövding. Experterna lyfter i ett pressmeddelande fram att airbagen även skyddar nacke och stora delar av ansiktet på cyklisten.

Fler och fler cyklar men fortfarande är det många vuxna som inte använder cykelhjälm. Det ökade antalet skador gör att den tyska sammanslutningen för ortopedi och traumasjukvård, DGOU (Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und Unfallchirurgie) går ut med råd och uppmaning om att skydda huvudet vid cykling. I Sverige använder cirka fyra av tio vuxna cykelhjälm, i Tyskland är det i genomsnitt bara 18 procent. Under cykelsäsongen märker traumaläkare av det ökade antalet cykelolyckor.

Flera tyska experter och läkare uttalar sig till pressen om fördelen av att skydda sig med airbag. Överläkare Christopher Spering vid avdelningen för traumakirurgi, ortopedi och plastikkirurgi vid University Medical Center Göttingen (UMG) säger att:

”Vid användning av airbagen bromsas effekten mot huvudet vid olycka och ryggraden stabiliseras vilket minskar riskerna för kraniocerebralttrauma (fysisk skada på skallen och skallens inre strukturer)och whiplashskador i halsryggen.”

DGOU lyfter även fram Stanford Universitys studie som visar att det med Hövdings airbag är upp till åtta gånger lägre risk för hjärnskakning jämfört med om man använder traditionell cykelhjälm, vid en olycka.

”Många köper dyra elcyklar och sparar sedan in på huvudskydd. Oavsett om de använder airbag eller cykelhjälm är det viktigt att huvudet är skyddat när du cyklar.Speciellt för alla med elcykel är det värt att överväga en airbag som huvudskydd”,säger tyska forskaren Christian Juhra från institutionen för trauma vid Universitetssjukhuset Münster i Tyskland.

Om GDOU

GDOU (Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und Unfallchirurgie) är en medicinskt vetenskaplig sammanslutning i Tyskland med cirka 10 800 medlemmar och med gemensamt fokus på ortopedisk kirurgi och traumasjukvård.

Läs mer om GDOU samt deras pressmeddelande:https://dgou.de/presse/pressemitteilungen/detailansicht-pressemitteilungen/artikel/fahrradhelm-und-kopf-airbag-schuetzen-bei-einem-unfall-vor-verletzungen/

Läs mer om Stanford Universities studie "Modeling and Optimization of Airbag Helmets for Preventing Head Injuries in Bicycling”: https://link.springer.com/article/10.1007/s10439-016-1732-1

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com