​HSB Bostad förvärvar fastigheter vid Sollentuna centrum

​HSB Bostad förvärvar fastigheter vid Sollentuna centrum

HSB Bostad har köpt fastigheterna Traversen 11 och 12 genom bolagsförvärv av Dobby Fastgheter AB som ägs av Frigg management AB. Traverserna är de sista fastigheterna i utvecklingsområdet Turebergs allé som löper mellan Sollentuna centrum och Stinsen köpcentrum. Förvärvet beräknas generera drygt 300 nya lägenheter.

-Läget är attraktivt för våra medlemmar och bosparare och det känns mycket bra att få igenom en affär som omfattar över 300 lägenheter så centralt i Sollentuna, kommenterar Håkan Berg, vd HSB Norra Stor-Stockholm.

- Det är oerhört glädjande att HSB fortsätter att ta en aktiv del i bostadsbyggandet i Sollentuna. Området kring Turebergs allé är ett område vi arbetat med under många och med HSB:s förvärv ser vi nu framemot slutförandet som skapar fantastiska möjligheter till nya bostäder med ett svårslaget läge vad gäller närhet till kollektivtrafik samt social- och kommersiellt service. Dessutom närhet till grönområdet och vattendrag av högsta klass, säger Thomas Ardenfors,  ordförande i plan- och exploateringsutskottet i Sollentuna.

Affären har genomförts med Tenzing som rådgivare till säljaren.