HSB bygger bostäder på vattnet i Stockholm

HSB bygger bostäder på vattnet i Stockholm

I Finnboda Hamn, Nacka, bygger HSB lägenheter belägna direkt på vattnet. Projektet består av två bostadshus om fyra våningar, som placeras på pirar. Totalt skapas 92 nya lägenheter i det unika HSB-projektet.

-  Läget är spektakulärt, med utsikten över Saltsjön och Djurgården. Vi är väldigt glada att kunna erbjuda lägenheterna till våra bosparare och medlemmar, som kommer att få förtur under en VIP-säljstart, säger Håkan Falk, vd på HSB Bostad.

Lägenheterna kommer bestå av 2-4 rum och kök och alla har tillgång till uteplats eller balkong.

Området i Finnboda hamn har kulturhistoriskt värde. Varvsverksamheten i Finnboda startade på 1870-talet och flera kulturminnesmärken finns fortfarande kvar. De nya husen är därför utformade för att påminna om de gamla Waxholmsbåtarna.

Inflyttning i de nya pirhusen beräknas kunna ske sent under 2016. I Finnbodaområdet finns sedan tidigare flera bostadsrättsföreningar uppförda av HSB, totalt 468 lägenheter. Inom en femårsperiod är planen att bygga ytterligare 260 lägenheter.