HSB Stockholm lanserar lärlingsprogram

HSB Stockholm lanserar lärlingsprogram

Den 10 oktober påbörjar 15 elever HSB Stockholms nya lärlingsprogram för fastighetsskötare. Ett samarbete med Arbetsförmedlingen har möjliggjort satsningen, som syftar till att såväl säkra kompetensförsörjningen inom HSB och branschen i stort, som att öka sysselsättningen bland arbetssökande. Programmet är en naturlig del av HSB Stockholms hållbarhetsarbete.

Fastighetsbranschen står inför nya kompetensbehov och stora pensionsavgångar de kommande 5-10 åren. HSB Stockholms ambition är att kommande år utveckla lärlingsprogrammet och få det att växa över tid. Satsningen är formellt en arbetsmarknadsutbildning som bedrivs i samarbete med Arbetsförmedlingens Arbetsgivarcenter, och har huvudsakligen två syften. Dels att bidra till den långsiktiga kompetensförsörjningen av fastighetsskötare, dels att engagera personer som är arbetssökande, och därmed bidra till ökad sysselsättning.

– HSB Stockholm och fastighetsbranschen generellt behöver alltid välutbildade och kompetenta fastighetsskötare. Genom samarbetet med Arbetsförmedlingen bidrar vi även till samhällsnytta eftersom programmet riktar sig till arbetssökande och skapar möjligheter till jobb, säger Sofie Roy-Norelid, affärsområdeschef Förvaltning, på HSB Stockholm.

Drygt 150 personer har sökt utbildningen, som omfattar 15 platser. Under två terminer kommer teorilektioner på Yrkesakademien i Solna att varvas med mentorsledd praktik ute i fastigheterna. I HSB Stockholms utbildningslokal i Skarpnäck kommer dessutom eleverna bland annat att få träna på praktiska moment såsom felsökning och reparation av tvättutrustning, och genomgång av el- och värmesystem. Till sommaren 2017 tar de första fastighetsskötarna examen.

Som en del av utbildningen kommer HSB Stockholms medarbetare på olika sätt att dela med sig av sin kunskap, bland annat via workshops och praktisk utbildning. Och varje lärling kommer att få en mentor under utbildningstiden.

– Vi kan anpassa våra arbetsmarknadsutbildningar utifrån arbetsgivarnas rekryteringsbehov, som vi gjort i detta fall tillsammans med HSB Stockholm, säger Ulla-Karin Järlsäter från Arbetsförmedlingen. Den här möjligheten finns för många yrken och branscher när vi inte kan hitta kandidater med rätt bakgrund för våra arbetsgivarkunder.

I över 90 år har vi byggt nya hem att trivas i - anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till cirka 145 000 medlemmar, 55 000 bosparande och 65 000 byggda lägenheter i 450 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.