Devex Mekatronik och Lasertech LSH tecknar strategiskt samarbetsavtal

Devex Mekatronik och Lasertech har samarbetat intensivt sedan tre år tillbaka och har tillsammans utvecklat ett komplett erbjudande inom konstruktion, analys, optimering, beredning och tillverkning av metallkomponenter genom AM-teknik (Additive Manufacturing eller industriell 3D-printning).

Det nya avtalet innebär en fördjupad samverkan för att tillsammans kunna stärka det gemensamma erbjudandet som helhetsleverantör inom produktframtagning i metall, optimerad för AM-teknik.

Devex Mekatronik har genom det nära samarbetet utvecklat ingenjörskompetenser inom konstruktion, analys samt optimering och ökar även leveransförmågan genom att Lasertech placerar en av sina maskiner hos Devex i Linköping. Genom detta ökar tillgänglighet och förståelse för tekniken.

- Vi insåg i samband med att den första 3D-printern installerades hos Lasertech i Karlskoga för tre och ett halvt år sedan att denna teknik kommer skapa helt nya möjligheter för våra kunder och svensk industri. För att tidigt lära oss denna tekniks möjligheter och begränsningar inleddes ett nära samarbete med Lasertech. Samarbetet har utvecklats till ett välbeprövat helhetskoncept där de båda bolagens kompetenser gör processen från idé till optimerad och tillverkad detalj oerhört effektiv. Vi ser idag ett tydligt intresse från svensk industri för vårt gemensamma erbjudande, Säger Joachim Tollstoy AM-ansvarig och vice vd på Devex Mekatronik.

Lasertechs anläggning i Karlskoga har utvecklats till Sveriges mest kompletta för additive tillverkning i metall med marknadsledande maskinpark med såväl laser, EBM och LMD (Laser Metal Deposition).

- Lasertech har under de senaste fyra åren investerat stort för att möjliggöra denna AM-satsning. Maskininvesteringar är en del men framförallt investering i kunskap. Kunskap som till största del byggts genom praktiskt arbete samt tillverkning av alla hundratals olika detaljer, i olika material och med olika tillverkningstekniska förutsättningar. Det har gjort att vi idag byggt en kunskapsnivå inom våra tre tillverkningstekniker som gör att vi snabbt kan hitta rätt metod för respektive komponent. Samarbetet med Devex Mekatronik möjliggör att vi tillsammans snabbare kan hitta en konstruktion som optimerats för AM-tillverkning, Säger Torbjörn Holmstedt AM-ansvarig och en av grundarna av Lasertech.

För mer info, kontakta gärna:
Joachim Tollstoy, vice vd Devex Mekatronik
joachim.tollstoy@devex.se, tel. 070 756 29 76

Torbjörn Holmstedt, Lasertech LSH AB
tobbe@lasertech.se, tel. 070 880 01 90

Om Lasertech
Lasertech LSH grundades 2000 med målsättningen att bli best in class inom lasersvetsning. Den positionen har företaget haft sedan 2006. Med den kunskapen i ryggen var det ett naturligt steg att satsa på additiv tillverkning när marknaden började bli intresserad och mogen. Idag har Lasertech 13 lasrar, fyra industrirobotar, 5 st 3D-printrar och 18 anställda. Kunderna finns inom försvar, fordon, kärnkraft, medicin, industri mm. www.lasertech.se

• Ingenjörskonst

• devex mekatronik
  • linköping
  • am-teknik
  • 3d-printing
  • lasertech

Vi gör idéer till hållbar verklighet

Devex Mekatronik AB grundades 1998 och erbjuder kvalificerade ingenjörstjänster för intensiva teknikutvecklingsprojekt med kompetens- och produktleveranser inom hela utvecklingscykeln, från idé till hållbar verklighet. Bolaget har 100 medarbetare på flera orter i Sverige med kunder inom områden som medicinsk teknik, flyg/försvar, livsmedel, miljöteknik samt industri och forskning.

Joakim Östblom

Presskontakt VD +46 73 519 52 17