Tillgänglighet ska bli valfråga i Helsingborg

Idag möts moderaterna och socialdemokraterna i en debatt med intresseorganisationer om hur Helsingborg ska göras mer tillgängligt för personer med funktionsnedsättning. Inför debatten har politikerna provat på att möta sin egen stads tillgänglighet genom att under en förmiddag arbeta från rullstol. Debatten arrangeras av assistansanordnaren Assistansia och NHR.

- I år ska samhället enligt riksdagsbeslut vara tillgängligt för alla. När valet nu närmar sig blir frågan om tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning än mer aktuell, även i Helsingborg. Kommunen kom på plats 52 när Humanas tillgänglighetsbarometer 2010 rangordnade kommunernas tillgänglighetsarbete, säger Jonatan Arenius från Assistansia.

Debatten mellan Inger Nilsson (S) och Charlotte Zethelius (M) samt representanter från NHR Västra Skåne, äger rum efter att politikerna först provat på att under förmiddagen arbeta från rullstol. Under hela dagen kan besökare på Konsul Olsson plats testa att använda rullstol i en hinderbana som förevisas av Mikael ”Norrland” Wahlberg, känd från TV-programmet Köping Hillbillies. Det kommer också att bli uppvisning i rullstolsbasket.

- Jag hoppas att vi genom att få politiker att debattera tillgänglighet och låta allmänheten prova på att ta sig fram med rullstol kan skynda på tillgänglighetsarbetet. Alla har rätt till ett bra liv och den visionen kan bara bli verklighet om samhället görs tillgängligt för alla, säger Jonatan Arenius.

Media är välkomna till debatten som pågår mellan 12.00 och 13.00 på Konsul Olssons plats.