Eldsjälar belönas för sitt engagemang

Boendet engagerar. Och vår miljö engagerar. Det finns det många bevis för. Ett exempel är den julfest som äger rum i Albrektssalen, Såpkullen på torsdagskvällen. Då samlas nästan 120 hyresgäster hos Hyresbostäder för att umgås och utbyta erfarenheter till ett traditionellt julbord. Den årliga julfesten för Energiambassadörer, husguider, nattvandrare och andra engagerade hyresgäster samlar allt fler besökare.

-  Vi har närmare tvåhundra hyresgäster som har valt att engagera sig på ideell basis för sitt område, sitt boende och sina grannar. Responsen är fantastisk och engagemanget känner inga gränser. Att få jobba tillsammans med våra hyresgäster på detta viset är en gåva, säger Anna Malmberg på Hyresbostäder.

Varje år så genomförs en mängd olika aktiviteter i våra bostadsområden. Många av dessa utförs av hyresgästerna själva. Och det ger resultat; det har vuxit fram nya och fler lekplatser, vi har energiambassadörer, nattvandrare, husguider och många som helt enkelt söker upp och välkomnar nyinflyttade grannar. Detta görs helt ideellt och ofta på egna initiativ. I år har vi även varit nominerade till E-prize, Sveriges näringslivs mest prestigefulla energipris för vårt miljöengagemang och samarbete med våra hyresgäster. Därför är det också extra roligt att kunna tacka och belöna för de insatser som görs genom t ex en enkel julfest.

-  Julfesten är förstås bara en gest, det som görs är värt så mycket mer. Det finns ingen som bättre kan skapa och forma en trygg, trivsamt och bra boendemiljö än de som själva bor där. Vi kan bara uppmuntra och belöna. Samtidigt blir julfesten också en träffpunkt för en massa människor som kanske inte känner varandra sedan tidigare, vilket också skapar nytta, kontakter och kanske nya vänner, avslutar Anna.

Miljöengagemang som ger resultat

I samband med årets julfest kommer också 2013 års Miljöstipendium om 10 000 kronor att överlämnas till en hyresgäst som visat extra stort engagemang. Årets stipendiat utses ca 20.15 i Albrektssalen. Där finns tillfälle till intervju och fotografering.

PRESSINBJUDAN

Vad: Julfest och miljöstipendie

Var:  Albrektssalen, Såpkullen

När:  Kl. 20.00 torsdag den 5 december.

För ytterligare information, kontakta:
Anna Malmberg, projektledare Hyresbostäder, tel 011-21 16 53, 073-078 20 42,
Anna-Maria Hedman, projektledare Hyresbostäder, 011-21 16 36, 073-020 18 30 eller
Stefan Källman, energi- och miljöchef Hyresbostäder, 011-21 15 85, 073-020 23 12.