Illustrationsbild: Helen&Hard/White

​Förvandlingen fortsätter - nu skapas plats för fler invånare i Yllefabriken

För ett år sedan flyttade de första in i den återbrukade textilfabriken – Yllefabriken etapp 1 innehållande bostadsrätter, hyresrätter och lokaler med industriell charm stod klart. Nytt liv i Norrköpings hjärta var ett faktum. Nu går startskottet för nästa del i fastighetsprojektet och etapp 2 blir verklighet. Förvandlingen fortsätter och nu skapas plats för fler invånare.

I oktober påbörjades mark- och grundläggningsarbetet som kommer att pågå under cirka ett års tid för att ge en stabil grund till den komplexa byggnationen av den första tillbyggnaden.

- Vi ser med spänning fram emot nästa steg i detta unika fastighetsprojekt! Yllefabriken har fantastiskt potential och är av stor betydelse för Norrköpings stadsbild. Jag vågar nog säga att de flesta Norrköpingsbor är stolta över fastighetens utveckling oavsett de väljer att bo, leva eller verka i Yllefabriken, säger Peter Karlström, styrelseordförande Gamlebro AB.

Det nya bostadshuset är inte en blygsam byggnad utan ganska kaxig med sina 17 våningar och med placering nästintill mitt i Motala Ström. Huset inrymmer 35 bostadsrätter med en fantastisk rymd och utsikt över Industrilandskapet. Planerad säljstart är våren 2021 och mäklarbyrå är Fastighetsbyrån i Norrköping. Arkitektbyrå är Helen&Hard i samarbete med White. Byggentreprenör är Sefab.

Yllefabriken är ett samarbete mellan Heimstaden Bostad Invest AB och Hyresbostäder i Norrköping AB och ägs av det gemensamma fastighetsbolaget Gamlebro AB.

- Det här är ett häftigt projekt som väver ihop det anrika och gamla med det moderna och nya. Med etapp 2 fortsätter vi förverkliga och utveckla vad vi menar är en av Norrköpings pärlor med dess fantastiska läge precis intill strömmen och närhet till centrum, säger Niklas Jensen, Regionchef Mitt Heimstaden.

- Hyresbostäder har en 75 årig tradition av att tillföra nya bostäder och utveckla stadsdelar i Norrköping. Med denna etapp i Yllefabriken så fortsätter vi, även i samarbetet i Gamlebro, att leva upp till de förväntningar det för med sig. Jag ser verkligen fram emot att vara med och komplettera denna centrala och unika del av vår stad, säger Gunnar Boquist, vd Hyresbostäder.

Antal lägenheter/lägenhetsstorlekar
33 st.: 2-3 rum och kök, ca 70-97 kvm
2 st.:  5 rum och kök, ca 160-187 kvm

För mer information om projektet, vänligen kontakta Lars Löfgren, pressansvarig Gamlebro AB (Hyresbostäder) på tel. 0730-20 15 95