Nya hyrorna för 2013 klara

HMK avgjorde tvisten och beslutade att hyrorna ska justeras med 1,75 % från och med den 1 februari 2013. Vilket motsvarar totalt 11,2 miljoner kronor på årsbasis. Då datumet nästan var passerat, blev det upp till parterna att lösa frågan om retroaktivitet. Vilket gjordes vid en avslutande förhandling den 28 januari.

Parterna var inte överens om hur justeringen skulle göras. Hyresbostäders förslag var att fördela ut den sammanlagda hyresjusteringen om 11,2 mkr på månaderna april - december och inte göra en retroaktiv justering. Det skulle innebära att hyresjusteringen blev 2,2 % för att nå samma hyresnivå. Hyresgästföreningen önskade istället att vi justerade hyrorna från 1 mars och debiterar februari månads justering retroaktivt (engångsuttag på marshyran). Vilket också blev resultatet till slut.

Detta betyder att hyrorna från 1 mars justeras med i genomsnitt 1,75 % eller motsvarande 16,68 kr/m2. Det betyder i sin tur att en snittlägenhet om 3 RoK på knappt 73 kvm går upp med ca 100 kr/månad.

Lars Löfgren, Hyresbostäder på 0730-20 15 95 eller
Benny Andersson, Hyresgästföreningen region Sydost på 0708-91 56 45.

Hyresbostäder är Norrköpings största bostadsbolag, med ca 10 500 lägenheter och drygt 600 lokaler. Vi vill vara det personliga bostadsbolaget, där du som hyresgäst är i centrum. Vi hjälper våra hyresgäster att skapa ett hem, bland annat genom att erbjuda Norrköpings bredaste urval av bostäder och möjligheter att skräddarsy sitt boende efter tycke och smak.