Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd är överens om nya hyror i Malmö

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2019 11:00 CET

Förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd är klara. Överenskommelsen berör cirka 18 000 hushåll hos privata hyresvärdar i Malmö.

Fastighetsägarna ville från början ha 3,5 procent i hyreshöjning från den 1 april 2019. Efter förhandlingar med Hyresgästföreningen landade hyreshöjningen istället på 1,75 procent. Uppgörelsen gäller fram till den 29 februari 2020.

– Höjningen på 1,75 procent är lite i överkant, men acceptabel. Det är tydligt att de politiska diskussionerna har präglats av en hårdare ton när det gäller hyressättningssystemet och friare hyressättning, många hyresgäster har varit oroliga över sin bostadssituation, säger Joakim Lund, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region södra Skåne.

En lägenhet med en hyra på 7000 kronor kommer från den 1 april få en höjning på 123 kronor per månad.

För mer information, kontakta:
Joakim Lund, förhandlingschef, 010-459 23 33
Sead Kurtovic, biträdande förhandlingsledare, 010-459 17 28