”Världens mammor” blir verklighet i Skäggetorp

Hyresgästföreningen region Sydost kommer vara med och driva det kreativa projektet ”Världens mammor” i Skäggetorp. Ett projekt där mammor bjuds in till att genom konsten utveckla boendet.

Tillfällen för mammor att mötas har redan tjuvstartats och därigenom har det märkts ett starkt intresse. Nu är det klart att projektet kommer drivas fullt ut i Skäggetorp och Hyresgästföreningen är med som en av de drivande krafterna.

– Det är väldigt roligt att få starta upp här på riktigt. På våra tidigare träffar har det kommit ett 50-tal mammor med barn, så intresset är stort. I konsten utvecklar vi ett samtal kring boendet, demokrati och jämställdhet. Alla mammor är välkomna, säger Eva Arud, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Projektet ”Världens mammor” har funnits i Motala sedan två år tillbaka och uppkom efter ett varningsrop från barnavårdscentralen. Personalen såg hur många mammor satt hemma utan något att göra och utan att få del av information från samhället. Initiativet togs sedan bland annat av Hyresgästföreningen med fler organisationer.

– Det är jätteroligt att alla verkligen ville att det här skulle bli av. Det här är något som bygger broar, säger Eva Arud.

Eva Arud, verksamhetsutvecklare Hyresgästföreningen
E-post: eva.arud@hyresgastforeningen.se