Hyran klar hos Eksta i Kungsbacka

Årets hyror är klara hos kommunägda Eksta i Kungsbacka. I genomsnitt blir höjningen 0,9 procent från 1 mars i år.

• Det är en rimlig överenskommelse. Bolaget har fått igenom en tredjedel av sitt ursprungliga krav och det anser vi är ett tillfredställande resultat, säger Göran Moberg, förhandlingsstrateg hos Hyresgästföreningen i västra Sverige

Höjningen varierar från 0-1,5 procent beroende på bland annat standard och förvaltningskvalitet och på om lägenheten har varm- eller kallhyra. (Det sistnämnda innebär att hyresgästerna inte betalar för värme i lägenheten via hyresavin.)

För de hyresgäster som får den genomsnittliga höjningen på 0,9 procent och i dag har en hyra på 5 000 kronor innebär det 45 kronor mer i månaden.

Uppgörelsen gäller från 1 mars i år. Hyresgästerna betalar ingen hyreshöjning i efterskott för januari och februari månad.

När förhandlingarna inleddes krävde Eksta 2,7 procent i höjning från 1 januari i år. Hyresgästföreningen å sin sida begärde att såväl Eksta som övriga kommunala och privata värdar skulle visa största möjliga återhållsamhet i sina hyreskrav med tanke på det för fastighetsägarna gynnsamma ekonomiska läget med rekordlåg ränta och inflation.

Eksta har cirka 2 600 lägenheter i Kungsbacka kommun.

Vill du veta mer välkommen att kontakta: Göran Moberg 031-704 50 30

• halland