Verkligheten talar ett språk - Fastighetsägarna ett annat

Hyresgästföreningen har under den senaste tiden träffat ett flertal överenskommelser med privata fastighetsägare i Gävle och så sent som i onsdags även med Fastighetsägarna i Gävle. Trots det påstod Fastighetsägarna i en artikel i UNT den 12 februari att dagens hyressättningssystem måste förändras då det inte fungerar. Mycket beror enligt dem på Hyresgästföreningens agerande och att det också är skälet till att Fastighetsägarna i Uppsala avbryter årets förhandlingar.

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har på flera håll runt om i landet gjort överenskommelser om hyreshöjningar långt under vad som diskuterats i Uppsala. Följande överenskommelser har träffats bara i Gävle under senaste veckorna:

• HSB Hyresrätt – hyreshöjning 0,65 %
  • Balder/Din Bostad - hyreshöjning 0,65 %
  • IHF Bostad - hyreshöjning 0,65 %
  • Heimstaden - hyreshöjning 0,7 %
  • Fastighetsägarföreningen i Gävle - hyreshöjning 0,65 %

För en trea på 77 kvm där dagens hyra är 6 000 kr i månaden motsvarar en höjning på 0,65 procent en ökning av hyran med 39 kronor i månaden.

- Förhandlingarna har varit tuffa men vi har lyckats upprätthålla ett bra förhandlingsklimat och det har gjort att vi kommit framåt, säger Anneli Norman, förhandlare på Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle som är förvånad över Fastighetsägarnas agerande i Uppsala.

- Fastighetsägarna säger att det inte går att komma överens med oss. Men fram till och med idag har vi i Gävle förhandlat fram nya hyror för över 6 000 hyresgäster i privatägda fastigheter. Vi tar ansvar och genom att komma tillbaks till förhandlingsbordet kan Fastighetsägarna i Uppsala göra detsamma, förklarar Anneli Norman.

Strandningarna politiskt motiverade
Förhandlingschef Mårten Gulin på Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle förklarar Fastighetsägarnas agerade som politiskt motiverad. Hyresgästföreningen gör analysen att Fastighetsägarföreningen, som gjort flera omfattande strandningar på flera håll i Sverige, vill påverka regeringens bostadspolitiska samtal och att målet med det är marknadshyror.

Han menar att strandningarna inte handlar om kronor och ören utan är ett oseriöst sätt att försöka påverka spelreglerna för hyressättningssystemet.

- Utöver den politiska dimensionen så tror jag också att Fastighetsägarna vill höja hyrorna mer i Uppsala för att det är stor bostadsbrist där – och därmed lokalt försöka få igenom marknadshyror, avslutar Mårten Gulin.

Kontaktpersoner:
Mårten Gulin, förhandlingschef, 070 - 688 12 49
Anneli Norman, förhandlare, 010 - 459 13 57

Mer läsning:
Ny överenskommelse i Uppsala
Oseriöst av Fastighetsägarna
Hyressättningen är inget hinder för nyproduktion
Storbråk om hyrorna