Hyresgästföreningen tecknar första hyresavtalet för 2020

Hyresförhandlingarna för 2020 års hyror har inletts och nu har den första överenskommelsen slutits. Hyresgästföreningen och Byggebo i Oskarshamn med 2 306 lägenheter har slutit ett nytt avtal där hyresjusteringen blir 0,99 procent.

–Nu har förhandlingarna inletts och det är positivt att vi redan nått ett avtal på en nivå som är förhållandevis rimlig. Även om 0,99 procent kan låta lite så innebär det höjda utgifter på flera hundralappar per år, beroende på hur stort du bor. Långt ifrån alla har motsvarande inkomstökning men alla förtjänar att kunna bo kvar i sina hem, säger Erik Elmgren, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.

Tidigare har Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta gått ut med generella riktlinjer där de anser att den allmänna hyresnivån bör stiga med 2,5-3 procent. Hyresgästföreningen anser att det är en alldeles för hög justering för 2020.

–Är det en rimlig hållning att, när alla andra kostnader går ner, så ska boendekostnaderna för hyresgäster gå åt motsatt håll? Självklart inte. Hyresrätten är redan idag den dyraste boendeformen. Sex av tio hushåll består av ensamstående personer, med eller utan barn, som ska klara av en eventuell hyreshöjning på bara en inkomst, säger Erik Elmgren.

Sedan 2000 har KPI ökat med 27 procent medan höjningarna varit 33 procent i de årliga förhandlingarna.

–Att äga och förvalta hyresfastigheter är en långsiktig verksamhet. Därför behöver vi ha ett långsiktigt perspektiv i förhandlingarna. Man kan inte bara titta på de tre senaste årens hyresutveckling som varit förhållandevis låg utan man måste se ur ett längre perspektiv. Hyresgästföreningen eftersträvar därför en långsiktig och stabil hyresutveckling, säger Erik Elmgren.

Nu fortsätter lokala förhandlingar runt om i Sverige som slutligen ska resultera i hyresjusteringar för 2020 för tre miljoner hyresgäster.

• Kalmar