Arabiska bokmässan 2017

Studieförbundet Ibn Rushd sätter den arabiska litteraturen på Sverigekartan

Arabiskan är ett av Sveriges största språk. Ändå är tillgången till arabiskspråkig litteratur bristfällig, något studieförbundet Ibn Rushd vill ändra på. Den 20-22 april slår vi upp dörrarna för Arabiska bokmässan 2018 – den största arabiska litteraturhändelsen hittills i Norden.

Den första versionen av bokmässan var en succé i miniformat. ”Ni måste göra det här igen, och ni måste göra det större”, löd omdömet från många av 2017 års besökare. Sagt och gjort – studieförbundet Ibn Rushd tar konceptet vidare i samarbete med Malmö stadsbibliotek.

Idén uppstod i studieförbundets lokaler i Malmö. En liten grupp litteraturintresserade personer – alla mer eller mindre nyanlända, och med arabiska som modersmål – såg ett behov av att stärka språkets ställning i Sverige.

– I ett land där arabiska är ett så stort språk känner vi att mässan är oerhört viktig. Förhoppningen är att den ska bidra till en expanderande marknad där verk av författare med både svenska och arabiska som modersmål ska kunna översättas, finnas tillgängliga på båda språk och ges en ökad spridning, säger Hazem Youness – en av initiativtagarna som nu arbetar som projektledare på Ibn Rushd.

Ibn Rushd distrikt Södras verksamhetsledare, Ala Eddin Al-Qut, ser bokmässan som ett led istudieförbundets viktiga arbete för folkbildning, demokrati och integration.

– Vi skapar en plattform där bokvänner från alla håll och kanter kan mötas. Dels för att utbyta idéer och erfarenheter, dels för att utveckla sitt språk och få en ännu större läslust. På så vis kan de inspirera andra i sin tur, säger han.

Platsen den här gången är Amiralen i Malmö. Upplägget känns igen från andra bokmässor: författarsamtal, uppläsningar och andra scenhändelser, boksigneringar, försäljning och mingel. Mässan riktar sig till arabiskspråkiga läsare, men också till såväl svenska som utländska aktörer som kan använda den för att bygga relationer och etablera samarbeten med författare och förlag.

Hazem Youness, projektledare: 0736-72 22 90 / hazem.youness@ibnrushd.se
Ala Eddin Al-Qut, verksamhetsledare Ibn Rushd distrikt Södra: 0707-69 90 95 / alaeddin@ibnrushd.se