Björk kommer sjunga på Iceland Airwaves musikfestival

Musikfans får chans att se Björk framträda på årets upplaga av musikfestivalen Iceland Airwaves som äger rum den 12:e till 16:e oktober.

Festivalledningen har bekräftat att den världskända isländska artisten kommer att framträda med sin liveshow Biophilia två gånger under festivalen. Björk kommer dessutom göra fyra intima spelningar på det nyöppnade konserthuset Harpa i Reykjaviks centrum.

Under de unika spelningarna kommer Björk framföra nya låtar från det kommande albumet Biophilia såväl som material från sina banbrytande tidigare album, tillsammans med en intressant mix av andra artister. Hon kommer dessutom backas upp av en 24-manna flickkör.

Showerna kommer innehålla en rad specialtillverkade instrument. Bland annat en specialanpassad digitalkontrollerad piporgel och en pendel som är nästan tio meter hög, avsedd att använda jordens gravitationskraft för att skapa musikaliska mönster.

Björk kommer framträda två gånger på Iceland Airwaves på Onsdagen den 12:e och Söndagen den 16:e oktober. Biophilla showen kommer dessutom framföras Onsdagen den 19:e, Lördagen den 22:e, Tisdagen den 25:e och Fredagen den 28:e oktober på konserthuset Harpa. Biljetter fås på www.icelandair.is/bjork.

Man kan dessutom lägga till konsertbiljetter för 570 SEK vid beställning av valfritt resepaket med Icelandair eller köpa biljetterna efter att man beställt.

De som redan har köpt biljett till Iceland Airwaves har chans att se showerna med Björk den 12:e och 16:e oktober gratis. 200 biljetter för varje show kommer att delas ut till de som har festivalarmband / festivalbiljetter på “först till kvarn” basis vid varje showtillfälle.

Biljetterna börjar säljas den 14:e juli klockan 14.00 svensk tid på www.harpa.is och www.icelandairwaves.is.

Musikfans kan fortfarande köpa ett Iceland Airwaves paketerbjudande med Icelandair som innehåller flygbiljett och festivalpass. Hotellboende kan också läggas till.

• Musik

• björk