Framtiden för flygbolagen: Icelandair börjar erbjuda flygbokningar via Facebook Messenger

Icelandair är tidigt på och meddelar att de erbjuder passagerare att boka flyg via Facebook Messenger.

Den här tjänsten gör det enklare än någonsin att boka en biljett med Icelandair, tillgängligt under hela dygnet kan söka och boka de bästa flygen direkt via Facebook Messenger.

Denna tjänst placerar Icelandair i framkant i den uppåtgående trenden inom - Conversational Commerce, meddelandeprogram för försäljnings till kund. Icelandair innovativa användning av Facebook Messenger är en inblick i framtiden för att förbättra kundupplevelsen.

Messenger roboten är ett effektivt kundverktyg med bokning och sökfunktion, den kan också svara på återkommande frågor, ge snabba och innehållsrika svar kombinera text, bilder och även video.

Gudmundur Óskarsson, Director Marketing and Business Development på Icelandair kommentarer, "Vi vill ständigt förbättra resehanteringen för kunderna, från allra första början i deras boknings upplevelse. Att Icelandair placerar Icelandair i framkant och gör bokning av flyg tillgängligt via Facebook Messenger, markerar engagemang för våra kunder. Vi vet vilka plattformar våra kunder använder och vill anamma nya sätt att kommunicera med dem och erbjuda värdefull interaktioner med dom i det utrymmet. Genom detta hoppas vi på att positionera oss som mer än bara ett flygbolag utan som ett mjukvaruföretag och lanseringen av Stop Over roboten är ytterligare ett steg mot vårt mål att våra kunder ska kunna boka Icelandair oavsett vart man befinner sig".

Utvecklad i skuggan av forskningen som identifierar och överträffar sociala medier genom meddelandeprogram och konsumentinsikt, arbetade Icelandair med Travelaer att utveckla den första utvidgningen av bokning utanför deras egen hemsida. De arbetar för närvarande på den andra etappen av roboten som kommer erbjuda ytterligare funktionalitet för att förbättra användarupplevelsen. För tillfället svarar roboten endast på engelska.

För att komma igång, skicka ett meddelande till Icelandair på: facebook.com/Icelandair eller m.me/Icelandair.

Bakgrundsinformation:

Icelandair.com/Stopover

youtube.com/Icelandair

Endast Icelandair erbjuder en unik möjlighet för passagerare att göra en mellanlandning på Island upp till sju nätter utan extra tillägg i flygbiljetten. Icelandair har uppmuntrat passagerare sedan 1960-talet att njuta av en Icelandair Stop Over på Island och erbjuder nu tjänsten från 26 europeiska destinationer till 16 nordamerikanska städer. Icelandair trafikerar från Island följande destinationer:

Kanada: Edmonton, Halifax, Montreal, Toronto och Vancouver

Europa Reykjavik, Akureyri, Aberdeen, Amsterdam, Barcelona, Birmingham, Bryssel, Frankfurt, Genève, Glasgow, Hamburg, London, Madrid, Manchester, Milano, München, Paris och Zürich

Skandinavien: Bergen, Billund, Köpenhamn, Göteborg, Helsingfors, Oslo Stavanger, Stockholm och Trondheim

USA: Anchorage, Boston, Chicago, Denver, Minneapolis, New York, Orlando, Portland, Seattle och Washington D.C