If bidrar på nytt i utredning av allvarligt brott

Uppmärksam personal på If har flera gånger bidragit till att allvarliga brott kunnat upptäckas. Sommarstugemorden i Arboga är det mest kända fallet. I dagarna har flera domar fällts i en av de största assistansbolagshärvorna någonsin i Sverige. Även i detta fall var det If som tidigt fattade misstankar.

Sammanlagt elva personer har under sensommaren dömts till fängelsestraff efter att Försäkringskassan granskat två assistansbolag i Malmö, som drivits av ett syskonpar.

Härvan har byggts kring två personer som behövt assistans, en äldre man och hans barnbarn, som är under 18 år. Flera av de dömda är anhöriga till dem. De har påståtts vara assistenter, men har inte utfört något arbete, och har varit ansvariga för en brottsplan som gick ut på att assistansersättning på drygt 20 miljoner kronor betalats ut på felaktiga grunder.

If kom i kontakt med den äldre brukarens familj 2010 efter att han och hans fru haft ett inbrott i sitt källarförråd och sökt ersättningen via hemförsäkringen i If. De hade tidigare haft ett antal skador.

- De första tecknen på att något inte stod rätt till var att mannen, trots att han var svårt funktionshindrad, inte var hemma vid något av tillfällena som Ifs utredare gjorde hembesök, säger Ifs utredningschef Anders Lindstrand.

Däremot var ett flertal andra personer där, som uppgav att de arbetade som assistenter åt mannen. Det visade sig att det fanns flera personer folkbokförda på adressen som inte tillhörde familjen, som skulle arbeta som assistenter åt mannen. Utöver dessa personer arbetade även familjemedlemmarna åt honom.

- Vår utredare tyckte också att det var märkligt att familjens bil var en sportbil av nyare modell. Den skulle bidragstagaren omöjligt kunna färdas i, säger Anders Lindstrand.

Med anledning av vad som framkommit om familjen, bidragstagarens frånvaro, hans assistenter och så vidare, så kontaktade If Försäkringskassan med sina iakttagelser.

- Det är praxis att vi underrättar berörda myndigheter när vi misstänker att brott begåtts. Och i det här fallet visades sig ju vår utredares misstankar var helt korrekta. Jag är väldigt stolt över att vi kunnat vara med och bidra till att de här omfattande bidragsbrotten inte har kunnat fortgå, säger Anders Lindstrand.

Det är inte första gången If bistår polisen i utredningar av stora brott. 2016 och 2017 spelade Ifs utredning om en livförsäkring stor roll i utredningen av Johanna Möller och ”sommarstugemorden i Arboga” Läs mer här.

Och 2014 var det tack vare en av Ifs utredare som det största livförsäkringsbedrägeriet i Sverige kunde avslöjas. En man från Göteborg försökte teckna livförsäkringar för totalt över 47 miljoner kronor i en rad olika bolag efter att hans syster och styvfar förolyckats i Indien, och han upptäckte att det inte hunnit registreras av svenska myndigheter. Läs mer här.

Foto: Pixabay

• Barn, ungdom