Ifs utredningschef om utvecklingen i Arboga-fallet

Tidigare i veckan medverkade Anders Lindstrand, utredningschef på If i Veckans Brott i SVT1 med anledning av det omtalade Arboga-fallet. Dagen efter anhölls ytterligare tre för drunkningsmordet i Arboga. Det är unikt att ett försäkringsbolags utredning spelat så stor roll i en mordutredning.

De tre är skäligen misstänkta för mord på den man som hittades drunknad i närheten av en sommarstuga i augusti 2015. Två av de anhållna personerna är barn till kvinnan som sedan tidigare är misstänkt för inblandning i mordet på sin ex-man. Den tredje personen är sambo till ett av barnen.

Det var andra gången Veckans Brott tog upp fallet, där Ifs utredning har spelat en stor roll. Anders Lindstrand, utredningschef på If, medverkade åter igen.

- Eftersom polisen släppt på yppandeförbudet vad gäller morden på pappan och mamman och hävt förundersökningssekretessen i vissa delar, så kunde jag vara mer detaljerad och uttala mig mer. Jag kunde berätta mer ingående om vad vi kommit fram till och hur, säger Anders Lindstrand.

Ifs utredning har spelat en enormt stor roll i polisens arbete. Bland annat höll Ifs utredare en över två timmar lång intervju med den anklagade kvinnan, där det framkommer en rad motsägelsefulla detaljer. Detaljer som varit ovärderliga för polisens arbete.

- Utan de detaljerna hade inte polisen varit där de är idag. De har varit nyckeln som gjort att polisen kunnat komma åt kvinnan, hon kan inte hålla ihop sin historia.

Är det vanligt att ett försäkringsbolag kunnat hjälpa polisen så här mycket?

- Jätteovanligt, det har aldrig hänt förut. Grunden till detta är att vi har en utredning som håller en otroligt hög nivå.

Ligger Ifs utredning bakom de nya anhållandena?

- Ja, det gör den, säger Anders Lindstrand.

Se Veckans Brott 14/2 2017 här.

Detta har hänt:
Det började som ett försäkringsfall. En man hittades i augusti 2015 drunknad i närheten av en sommarstuga utanför Arboga. Mannen ska ha varit en god simmare och inte ha varit berusad men hittades ändå död på grunt vatten i sjön Hjälmaren. När det visade sig att en livförsäkring på ett högt belopp tecknats hos If kort innan dödsfallet anade skadehandläggare oråd och utredningsavdelningen kopplades in.

Genom utredningen kunde If visa att livförsäkringen inte var giltig eftersom att den tecknats utan att mannen själv visste om den. Förmånstagare var hans 41-åriga fru. Ingen ersättning betalades ut.

Men medan Ifs utredare började misstänka att det kunde ha begåtts ett brott hade polisen i Västmanland bestämt sig för att inte titta närmare på mannens död. Ifs utredningsavdelning satt därmed med den enda utredning som gjort av händelsen, och i den fanns flera uppgifter som hade kunnat vara intressanta för polisen. En av dessa var att mannen sökt vård efter en semesterresa tillsammans med sin fru ett halvår före sin död – han hade blivit förgiftad.

Trots att utredarna gjorde flera påstötningar var polisen dock initialt inte intresserade av att ta emot utredningen.

– Misstänker vi att brott kan ha begåtts är vi skyldiga att anmäla det och lämna material till polisen. Vi har där tagit vårt ansvar och gjort vad vi kunnat för att lämna över utredningen, sa Anders Lindstrand då.

Efter mordet på 41-åringens pappa och ytterligare påtryckningar från If, beslutade överåklagare Marianne Ny slutligen om att en förundersökning skulle inledas. Det blev starten till Sveriges mest uppmärksammade kriminalfall genom tiderna.

• arboga
  • if