Ifs Säkerhetsnål till barnens rättsliga kämpar

Ifs Säkerhetsnålen 2015 gick till Elin Wernquist och Barnrättsbyrån för deras viktiga arbete för barns juridiska rättigheter.

Vi på If är väldigt glada över att få ge vårt stipendium Säkerhetsnålen till Elin Wernquist, generalsekreterare och grundare av Barnrättsbyrån. Byrån är den första öppna verksamheten som ger barn och ungdomar juridisk hjälp så att de kan hävda sina rättigheter. I nuläget är den öppen för alla upp till 21 år i Stockholmsområdet.

Priset delades ut i Barnrättsbyråns kontor i Stockholm av barn- äldre och jämställdhetsminister Åsa Regnér, som också fick svara på frågor om vad regeringen gör för att förbättra situationen för barn som hamnat i svårigheter – till exempel de som bor på ungdomshem.

Förutom ministern var en panel på plats för att diskutera barns rättigheter och hur man ser till att de faktiskt tillgodoses:

• Dokumentärmakaren Daniel Velasco, mest känd för radioserien Den fastspända flickan tog upp att barns rätt att uttala sig till exempel i media stoppas av att målsman eller rektor måste godkänna att de pratar, även när det faktiskt är målsmannen eller rektorn som är problemet. När en skola fått pris eller något annat positivt hänt är det dock ofta fritt fram att prata med vilka elever som helst.

• Karin Fagerholm, jurist på Rädda barnen, pratade bland annat om deras arbete för att myndigheter som jobbar med frågor runt barn ska kliva utanför det vanliga juridikspråket och prata med barnen på ett sätt de förstår.

• Regissören och dramatikern Suzanne Osten tog bland annat upp psykoterapeuten Elisabeth Young-Bruehls begrepp childism – en förminskande syn på barn som kan göra att vuxna behandlar dem illa eller inte bryr sig om vad de säger.

• Rahmat Rahmani från Ensamkommandes förbund påpekade hur viktigt det är att inte se ensamkommande flyktingbarn som offer. De har flytt på egen hand och kommit fram till Sverige, fokusera på hur de kan göra för att etablera sig istället för att tycka synd om dem, resonerade han.

Barnrättsbyrån hanterar en mängd olika fall där barn behöver juridisk hjälp för att hävda sina rättigheter. De har sitt kontor på Hornsgatan i Stockholm – läs mer om dem och hur du kontaktar dem här.

Ifs Säkerhetsnål går varje år till en ung person som på något sätt jobbar för att stötta och hjälpa andra unga som har det svårt. Stipendiet på 50 000 kronor delades ut för nionde året i rad.

• Juridik

• if