Så var vårt 2015

Delningsekonomin bredde ut sig allt mer, jurister blev barnens hjältar och en jeansguru skapade mode som syns i mörkret. 2015 var ett händelserikt år på If - här kommer en återblick på en del av det vi minns bäst!

Ifs Säkerhetsnål till barnens juridiska hjältar:

Till Barnrättsbyrån i Stockholm kan barn som behöver hjälp med att kräva sin juridiska rätt komma. Byrån drevs i tre år genom Ersta diakoni, men det var under 2015 som man tog steget ut som en egen verksamhet. Dörren står öppen för barn och unga upp till 21 år som kan befinna sig i väldigt olika situationer, men målet är alltid att hjälpa dem att hävda sin rätt mot vuxna, samhället och byråkratin.

Detta är den första verksamheten i sitt slag i Sverige, och drivkraften och engagemanget bakom den gjorde att vi i år gav vårt stipendium Ifs Säkerhetsnål till byrån och dess grundare Elin Wernquist. Stipendiet delas varje år ut till en ung eldsjäl som hjälper utsatta på olika sätt och består förutom äran av 50 000 kronor till att utveckla verksamheten.

GPS med barnröst gjorde avtryck:

Rektorer är oroliga över att föräldrar som skjutsar sina barn till skolan själva är den största trafikfaran - men hur får man bilister att sakta ner där barn rör sig? Vi ville testa en annorlunda lösning - att låta barnröster påminna förarna om att de närmar sig en skola eller lekplats.

Resultatet blev appen Slowdown GPS, som går att ladda ner gratis i Sverige, Norge och Finland med ett barn som guidar på varje språk. Alla som använder appen kan också själva lägga till platser där de tycker att bilister behöver en påminnelse om att barn finns i närheten.

Appen fick ett stort genomslag både i de nordiska länderna och genom artiklar i utländska medier. Roligast av allt var att så många tagit chansen att märka ut platser - 7000 nya punkter har hittills kommit till på kartan.

Delningsekonomin ger nya spännande företag:

Det som brukar kallas delningsekonomin slår igenom på allt bredare front. Vare sig det handlat om boende, bilpooler eller taxi har de nya tjänsterna blivit både omtyckta och omdiskuterade under året.

På If är vi glada över att ha samarbete med några företag som hittat nya innovativa sätt att få folk att dela. Snappcar (tidigare Flexidrive) som låter dig hyra andra privatpersoners bilar är ett företag som har en skräddarsydd försäkring genom oss. Baghitch, där den som ska köra en sträcka får betalt för att ta med sig någon annans vara i bagaget, är ett annat.

Delningsekonomi är bra för både plånboken och miljön. Men det finns saker som är viktiga att tänka på i delningstjänsterna – under året har vi informerat om hur försäkringen egentligen gäller för den som hyr ut sin lägenhet via Airbnb och vad den som placerar sin bil i en bilpool utan särskild försäkring måste veta.

Skinande designkläder lyste upp hösten:

Fåfänga är fortfarande en anledning till att många inte använder reflex i mörkret. 2014 tog If i samarbete med designmärket BACK fram en kollektion med kläder som syns i mörkret - Watch Your Back. I år var det jeansgurun Örjan Andersson som axlade manteln och släppte sin reflexkollektion. Kläderna, bland annat en jacka, jeans med revärer och en sweatshirt, har synts både i TV-studior och ute på gatorna och kommer fortsätta att göra nytta i vintermörkret.

Nu har ett nytt år inletts och vi ser fram emot nya spännande projekt, som förhoppningsvis kan bidra till en lite tryggare och skönare värld. God fortsättning!

• Juridik

• bil och trafik