Många små barn olycksdrabbade på resa

Tusentals barn behöver uppsöka läkare på resa utomlands varje år. Sjukdom är den vanligaste orsaken bland barn före tre års ålder. Mer än vart tionde fall kräver akutsjukvård, enligt uppgifter från försäkringsbolaget If.

Nu när höstlovet närmar sig är det många som passar på att resa utomlands. Vaccinering, säkerhet, magsjuka, solskydd, reseförsäkringar. Det är en hel del att tänka på. När små barn ska med är det ännu viktigare att planera resan noga för att undvika hälsoproblem.

Tusentals barn insjuknar i samband med resa varje år. Enbart till If anmäldes förra året över 900 ärenden gällande barn upp till tre års ålder som drabbats av sjukdom eller råkat ut för en olycka utomlands.* Det är nästan tre fall om dagen. Över 70 av dessa inträffade i oktober. Drygt vart tionde fall måste behandlas med akutsjukvård.

– Resor med barn kräver extra planering för att resan ska bli säker. Den bör vara anpassad efter barnets behov och ålder. Lång flygresa, ny miljö, stora klimatskillnader och andra rutiner än i vardagen kan vara påfrestande, särskilt för de allra minsta, säger Caroline Uliana, informationschef på försäkringsbolaget If.

Riskerna på resan är många för de yngsta resenärerna. Barn är inte lika motståndskraftiga och drabbas lättare av magbakterier, virus och uttorkning än vuxna. De insjuknar dessutom ofta fortare. Med eftertanke och förberedelser ökar chanserna för att semestern ska flyta på bra.

– Genom att ta reda på så mycket som möjligt före resan kan man minska riskerna för att någonting tråkigt ska hända. Följ vaccinationsråden och gå igenom era försäkringar. Förbered flygresan väl och välj boendet med omsorg, säger Caroline Uliana.

Beroende på vilket land man är i och hur brådskande det är att få vård gäller olika regler. Med EU-kortet kan den som behöver vård i ett annat EU-land få vård på samma villkor som invånarna i landet man besöker. Som EU-medborgare kan man också ha rätt till viss vård i några länder utanför EU. I hemförsäkringen ingår alltid ett grundläggande reseskydd för sjukdom och olycksfall på resa i hela världen.

– En olycka vid en hal poolkant kan inträffa lätt och snabbt. Om ett barn hastigt behöver läkarvård på resan är det viktigt att man har en hemförsäkring och vet vart man ska vända sig, säger Caroline Uliana.

Om reseskyddet

Reseskyddet i hemförsäkringen gäller för privata resor i hela världen. Du får hjälp om du eller någon i familjen blir akut sjuk, skadad, bestulen, utsatt för rån eller överfall. Reseskyddet räcker ofta långt och du behöver inte köpa en extra reseförsäkring när du bokar resan.

Är resan planerad att sträcka sig längre än 45 dagar behöver man en tilläggsförsäkring. Denna bör tecknas i god tid innan man startar sin resa.

If har samlat några tips för den som ska resa med barn:

• Vaccination: Vid vissa resmål kan det finnas sjukdomar som man bör skydda sig mot så långt det är möjligt. Information om sjukdomsrisker och vaccination ges av sjukvården och av vaccinationscentralen.
  • Reseapotek och första förband: Att ha en välutrustad förbands- och medicinlåda på resan är bra. Placera gärna medicinlådan lättillgängligt i handbagaget. Glöm inte vätskeersättning, febernedsättande och sårtvätt.
  • Solskydd: Barn under ett år bör inte vistas i solen över huvud taget. Äldre barn ska ha solskyddande kläder. Ska ni på skidsemester? Tänk på att det även där behövs solskydd.
  • Insekter: På många resmål finns sjukdomsspridande insekter. Dessa kan vara aktiva såväl nattetid som dagtid. Det är viktigt att tänka igenom vilket skydd som kan behövas.
  • Magsjuka: Det är vanligt med bakterier som ger magsjuka på många resmål. Magsjuka kan förebyggas genom att använda handsprit, tvätta händerna noga och ofta och undvika kranvatten, is i dryck och bufféer som står framme långa stunder.
  • Barnvänligt semesterboende: Öka barnsäkerheten på boendet genom att ta bort eller gömma elsladdar, möbler som kan välta etc. Om rummet ligger i markplan – kolla att det finns staket/räcke runt eventuell terrass/balkong.
  • Planera flygresan: Se till att ha med tillräckligt med mat, blöjor, klädombyte och leksaker i handbagaget. Tänk på att det kan uppstå förseningar. Nässpray för att hindra ont i öronen och Alvedon är också bra saker att ha lättillgängligt.
  • Om du reser inom EU: Ta med europeiska sjukförsäkrings-kortet (EU-kortet) som du beställer från Försäkringskassan. Med EU kortet kan du få ersättning för nödvändig vård om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka när du reser inom EU/EES och Schweiz.
  • Lägg in utlandsskadenumret till ditt försäkringsbolag i din mobil, så att du vet vart du ska vända dig om du behöver hjälp.

*Siffrorna är från SOS Internationals sammanställning av anmälda skadeorsaker bland barn i åldern 0-3 år. Siffrorna omfattar endast Ifs kunder.

För ytterligare information: Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82.

• Sjukdomar

• resa