Sportlovet högsäsong för skidtjuvarna

Sportlovssäsongen är i full gång och skidbackarna fylls av snösuktande familjer. Tyvärr innebär det också högsäsong för skidtjuvarna. If uppskattar att det varje år stjäls skidor och snowboards för närmare 15 miljoner kronor. Att inte ställa skidorna parvis utanför värmestugan, och att märka utrustningen med MärkDNA, är två sätt att skydda sig.

Skidstölder i de svenska fjällen har ökat de senaste året, enligt Konsumenternas Försäkringsbyrå. Under och efter sportlov och påsklov får försäkringsbolaget If in mängder av anmälningar om stulna skidor och snowboards. Ofta har utrustningen stulits ur bilens takbox eller utanför någon restaurang i samband med afterski. If uppskattar att det totalt försvinner skidutrustningar för uppåt 15 miljoner kronor varje år i svenska fjällen.

På vissa anläggningar har man haft problem med organiserade ligor som utklädda till skidåkare åker till anläggningar och plockar på sig utrustning. Ofta slår tjuvarna till utanför restauranger – när sportlovsåkarna tar sina pauser.

– Skidor är dyra, och därmed stöldbegärliga. Mitt bästa tips är att låsa fast dem, eller dela på skidparet så att högerskidan står på ett ställe och vänsterskidan på ett annat. MärkDNA, som med framgång används för att förebygga exempelvis inbrott och stölder av båtmotorer, är också något som är värt att prova, inte minst för alla skiduthyrare, säger Lars Silfverswärd, ansvarig för skadeförebyggande verksamhet på If.

Om skidorna ändå stjäls gäller försäkringsskyddet som man har genom hemförsäkringen, under förutsättning att man har haft rimlig uppsikt över skidorna. Det gäller både för egna skidor och för sådana man hyrt.

– Om dina skidor eller skidutrustning stjäls i backen, utanför after ski-stället, ur bilen eller takboxen på bilen, gäller din hemförsäkring om du har haft rimlig uppsikt över skidorna eller om bilen och takboxen var låst. Gör en polisanmälan direkt och anmäl sedan stölden till ditt försäkringsbolag. Hemförsäkringen gäller även för skidor som man hyrt, säger Lars Silfverswärd.

Ifs bästa tips för att slippa stulen skidutrustning:

• Ställ inte skidorna parvis. Dela dem istället så att vänsterskidan står på ett ställe och högerskidan på ett annat.
  • Lås fast skidorna med ett skidlås med vajer när du inte använder dem.
  • Lämna ingen skidutrustning ute över natten.
  • Låt inte saker ligga kvar i bilen. Särskilt bilens takbox är en osäker förvaringsplats med lås som är enkla att bryta upp.
  • Notera det unika tillverkningsnummer som finns på alla utrustningar av nyare modell. Då kan polisen lättare identifiera stöldgodset om det påträffas.
  • Märk utrustningen med MärkDNA. Tjuvarna undviker helst märkta varor eftersom att de är svårare att sälja vidare.

Läs mer om hur du skyddar dig mot skidstöld och hur försäkringen gäller på vår hemsida.

• Brott

• sportlov