Johan ”Lingon” Lindgren blir ny tränare i IKSU

Tidigare IBK Dalen och Umeå City-spelaren Johan Lindgren blir ny huvudtränare i IKSU Innebandy. Johan, allmänt kallad ”Lingon”, har en lång tränarerfarenhet med bland annat två säsonger som ansvarig för IBK Dalens SSL-lag (damer). Närmast kommer han från uppdraget som tränare för Ersboda herrar. I sin spelarkarriär har Johan Lindgren 451 matcher i SSL och Allsvenskan, han har även spelat en Alandskamp för Sverige och vunnit två SM-brons med Dalen.

Att Johan har erfarenhet från både dam- och herrinnebandy var något IKSU hade högt upp på önskelistan när man påbörjade sin jakt efter Andreas Harnesks efterträdare.

– Ja, vi har sökt en person med ett brett perspektiv på innebandy, samt någon som även hade egen erfarenhet av spel på elitnivå. Två variabler ”Lingon” verkligen uppfyller. Med sju säsonger som tränare för både dam- och herrlag kan han tillföra mycket, säger Jocke Sjöström, klubbchef IKSU innebandy.

Som boende i Umeå har Johan Lindgren följt IKSU de senaste säsongerna och imponerats av lagets spelkvaliteter och offensiva, sevärda innebandy.

– Ja, jag har följt IKSU lite på avstånd och naturligtvis är jag imponerad av fjolårssäsongen, laget innehåller verkligen duktiga innebandyspelare. När Jocke Sjöström hörde av sig var det egentligen ingen större tvekan. Som Umeåbo känner jag även igen delar av staben, inte minst Magnus Norrman som även i fortsättningen kommer att vara ansvarig för coachningen, säger Johan Lindgren.

Johan Lindgren har nyligen presenterats för laget och påbörjar tränaruppdraget omgående