Praktikantens tankar inför Sverige-Ryssland ikväll

Ishockey-VM drog igång den 6 maj och idag spelar Sverige sin sista gruppspelsmatch mot Ryssland. Sverige är redan klart för slutspel men kämpar fortfarande för att förbättra chanserna till en bättre lottning inför slutspelet.

Sveriges landslag har under detta VM fått utstå mycket negativ kritik i sociala medier från både hockeyexperter och allmänheten. Min fråga är om denna negativa inställning och feedback kommer hjälpa vårt landslag prestera bättre. Med bara negativ feedback finns det risk att våra spelare börja fundera på om de gör något rätt överhuvudtaget. Om fokus endast ligger på det negativa kommer det snart inte finnas mycket plats för det positiva. Så var med mig nu och hjälp våra spelare med positiv feedback för att hjälpa dem att prestera bättre och få dem att känna att de har vårt stöd på bortaplan.

Dagens match mot Ryssland kommer bli den svåraste matchen hittills då Ryssland fått förstärkning i form av Alexander Ovechkin och många fler NHL-spelare. På pappret har Ryssland ett bättre lag än Sverige. En stor fördel för dem är även att de spelar på hemmaplan. Sverige behöver vårt positiva stöd mer en någonsin under detta VM.

/Rasmus Alm (praktikant hos Imagine that)