Robert Hedman, Hufvudsta Gård Konferens vann Noreskocken 2010!

Juryn var enad och valet var lätt enligt juryn. Vinnaren presenterades av kocklandslagets lagledare Krister Dahl med motiveringen:

”Med perfekt handlag i köket lagade Noreskocken 2010 två bra rätter. Speciellt varmrätten med elegans och skicklighet tillagade råvaror som slog knockout på konkurrenterna.”

Tävlingen Noreskocken avgjordes den 22 mars på Nalen i Stockholm och är en nordisk kocktävling för hotell och restauranger som är medlemmar i Nores, en inköpsorganisation med ca 1200 medlemmar i Sverige och Norge. Tävlingens går ut på att laga de bästa rätterna baserat på nordiska råvaror.

Fyra finalister lagade i går kväll två rätter från en hemlig råvarukorg. De tävlande hade 4 timmar på sig att tillaga en förrätt och en varmrätt och rätterna presenterades inför en nordisk jury. Juryn bedömde recepten enligt de internationella reglerna från WACS.

Finalister i Noresocken 2010
• Robert Hedman - Hufvudsta Gård Konferens, Sverige
• Ellinor Loge Hauge - Bjørnefjorden Gjestetun, Norge
• Tomas Gustavsson - Häckeberga Slott, Sverige
• Kenneth Evensen - Bardøla høyfjellshotell, Norge

Jury i Noreskocken 2010
• Krister Dahl, Lagledare för Svenska kocklandslaget
• Tom Sjöstedt, medlem i Svenska kocklandslaget
• Ronny Kolvik, medlem i Norska kocklandslaget
• Örjan Johannesen, medlem i Norska kocklandslaget

Robert Hedman, 31 år arbetar som kock/matkreatör på Hufvudsta Gård Konferens och har tidigare erfarenhet från krogar som Lydmar Hotel, Vassa Eggen och Lux Stockholm. Han är sambo med Linda och har en son på 6 månader.

Roberts vinnande rätter
• Dill- och blåmusselbakad röding med sotad havskräfta och en sallad på syrade grönsaker med blåmusselgelé samt blomkålspuré smaksatt med brynt smör
• Citronkrispigt ungtuppbröst med buljongkokt lår, sidfläskfyllda kroppkakor, brynt lökcreme, inkokt lök samt citrontimjansky.

Välkommen att provsmaka den vinnande menyn på Hufvudsta Gård!

• Stockholm

Hufvudsta Gård Konferens är en dagkonferensanläggning för den med höga krav på totalupplevelsen av konferensen, mötet eller representationsmiddagen, beläget vackert vid Ulvsundasjön i Solna.

På Hufvudsta Gård upplever du den där lilla extra omtanken i allt från miljö och inredning till mat och dryck. Allt är lika genomtänkt - från valet av ljusstakar, tapeter och gökur till ljussättningen på toaletterna, blomsterarrangemang, råvaror och personal. Ingenting lämnas åt slumpen. Hufvudsta Gård Konferens är en levande mötesplats i ständig förändring. Vi som arbetar här är mycket intresserade av inredning, design, blommor och allt som är vackert. Därför lägger vi ner mycket tid och energi på att skapa en miljö som är bekväm, inspirerande och spännande för våra gäster. Vi renoverar alla rum regelbundet och byter ut inredningsdetaljer i vår strävan att bli ännu bättre, men också för att vi tycker att det är så fantastiskt roligt.

Även maten har stort fokus på Hufvudsta Gård. Allt vi serverar är lagat från grunden av våra mycket duktiga kockar och matkreatörer. Här erbjuder vi även matlagningskurser för företag och utsökta middagar, gärna i kombination med en vinprovning.

Läs mer på www.hufvudstagard.se

För mer information kontakta Maria Eklund, VD Hufvudsta Gård Konferens, 070-444 69 28
För mer bilder, se vårt pressrum på www.hufvudstagard.se