INDISKA och ledande svenska företag fortsätter partnerskap för hållbar utveckling

Idag träffas några av Sveriges ledande företag, däribland familjeföretaget INDISKA, och Sida för att ta nästa steg i det svenska utvecklingssamarbetet. Genom partnerskapet för global hållbar utveckling ska vi tillsammans bidra till att driva hållbarhetsfrågor globalt genom att visa på näringslivets erfarenheter, behov och möjligheter till problemlösande.

För ett år sedan bildades nätverket Swedish Leadership for Sustainable Development (SLSD) då företagsledare från tjugo av Sveriges ledande företag antog en gemensam deklaration för hållbar utveckling. Tillsammans har dessa företag en omsättning motsvarande halva Sveriges BNP och med det i ryggen har nya breda samarbeten skapats för att hitta lösningar på flera av de globala utmaningarna.

– Hållbart företagande har varit viktigt i hela INDISKA:s historia. Nätverket, som Sida tog initiativ till, har inneburit, och kommer att innebära många nya insikter där  vi medlemsföretag kan lära  av varandra. Att dela med sig och få ny kunskap leder till att antalet hållbara lösningar ökar
, säger Sofie Gunolf, VD, INDISKA.

Samtidigt som nya tillväxtmarknader uppstår återstår många hinder för en hållbar ekonomisk, social och miljömässig utveckling. Sverige har en unik tradition av nära samarbete mellan staten, näringslivet och det civila samhället och nu antar nätverket ledarskap för att gemensamt bidra till innovativa och långsiktigt hållbara lösningar

När företagsledarna idag åter träffas på Sida kommer de presentera vägen framåt med insatser inom områden som:

·  Smartare resursanvändning och minskad miljöpåverkan
·  Förbättrade arbetsvillkor hos leverantörer
·  Förbättrad lagstiftning och arbetsrätt
·  Antikorruptionsarbete
·  Yrkesutbildning

Nätverket kommer också att arbeta för att aktivt bidra till Sveriges arbete med de nya globala utvecklingsmålen.

– Tillsammans kan vi åstadkomma mycket mer. Ett annat framgångsrikt projekt, där vi tillsammans med Stockholm International Water Institute  och två branschkollegor fokuserar på vatten, energi och kemikalier, visar också på vikten av samarbete. Vi är konkurrenter på butiksgolvet men när det gäller arbetet för sociala frågor, etik och miljö måste vi samarbeta, säger Sofie Gunolf, VD, INDISKA.

Medlemmarna i nätverket är: Axel Johnson AB, Boliden AB, Elekta AB, Ericsson AB, Företagarna AB, H&M Hennes & Mauritz AB, ICA Gruppen AB, IKEA, Indiska Magasinet AB, Investor AB, Löfbergs Lila AB, Ratos AB, Sandvik AB, Scania AB, SEB Skandinaviska Enskilda Banken AB, SKF Svenska Kullagerfabriken AB, SPP Liv Fondförsäkring AB, Stockholm Environment Institute (SEI), Stockholm Resilience Center (SRC), Stockholm International Water Institute (SIWI), Swedfund AB, Systembolaget AB, Tele2 AB, Tetra Laval Group, Unilever, Volvo Group.

Swedish Leadership for Sustainable Development (SLSD) är ett nätverk som består av ett tjugotal ledande företag med svensk koppling, som tillsammans med Sida arbetar för en hållbar global utveckling och minskad fattigdom i världen. Den 13 maj 2013 antogs en deklaration där nätverket enades om fyra områden som vi gemensamt skall arbeta inom; minskad miljöpåverkan, att skapa jobb med anständiga villkor, att bekämpa korruption, samt mer övergripande integrera hållbarhet i kärnverksamhet och affärsmodeller. Inom ramen för nätverket utbyter företagen och Sida erfarenheter samtidigt som nya projekt föds och drivs igenom. För mer information om vårt arbete och vilka företag som medverkar i nätverket, besök www.sida.se/swedishleadership

INDISKA är en svensk familjeägd butikskedja etablerad 1901 som säljer en unik mix av mode och inredning med en egen stil. Allt designat i Stockholm av människor som älskar Indien. INDISKA har idag 97 butiker i Sverige, Norge, Finland och Island samt en Shop Online.