Höstlovskul i Nordstan

Under höstlovet kommer Göteborg Beachvolley Club och IM, Individuell Människohjälp, att arrangera Beach Festival i Nordstan.

Mellan 26 och 31 oktober kommer klubben att anlägga en beachvolleyplan mitt i Nordstan. Under veckan kommer deltagarna i IMs Move It – en verksamhet för att sammanföra nyanlända ungdomar och svenska idrottsföreningar – att spela tillsammans med klubbens ungdomslag. GBC kommer också att ordna företagsturneringar.

Rapport som upprörde
Det var när klubben läste om IMs rapport Hjärtligt ovälkommen till föreningslivet, som beskriver hur Move It upplevt svårigheter för nyanlända ungdomar att få komma med och spela i klubbar och lag, som tanken om ett samarbete började gro.

– Rapporten väckte många upprörda känslor. Här beskrivs ett svenskt föreningsliv kantat av brister där fasaden om att ”alla är välkomna” totalt rämnar, säger Anders Nordahl, marknadsansvarig i klubben.

Sommarsamarbete
Under sommaren ordnade GBC och IM tillsammans sommarskola för ensamkommande ungdomar, ett projekt som Åsa Almberg, ansvarig för Move It Göteborg, beskriver som lyckat.

– Beachcenter hade instruktörer på plats och efter varje tillfälle samlades vi och fikade och snackade tillsammans. Vi är väldigt glada över att vår rapport ledde till något så konkret, och att det här positiva samarbetet blev möjligt, säger hon.

Hoppas hitta fler
Under höstlovsaktiviteten i Nordstan kommer IM att informera om sin verksamhet. Målet är att sprida kunskap om hur viktigt det är med ett öppet och tillgängligt föreningsliv, och få fler föreningar intresserade av samarbeten.

Kontakt: Åsa Almberg, ansvarig Move It, IM Göteborg: 031-3812722, asa.almberg@manniskohjalp.se