Tio år av aktiviteter för ett inkluderande föreningsliv

Under ett decennium har Move It Göteborg, med hjälp av ideellt engagemang, anordnat flera hundra prova-på-aktiviteter hos olika kultur- och idrottsföreningar runt om i Göteborg, skapat tusentals möten mellan nyanlända och etablerade ungdomar och möjliggjort för ungdomar att skapa sig en aktiv och meningsfull fritid. På lördag firar vi detta med en aktivitetsdag på Heden.

Move It har funnits i Göteborg sedan 2007. Erfarenheterna från denna satsning som syftar till att introducera nyanlända i det svenska föreningslivet har bland annat gjort att IM var en av de organisationer som slöt avtal med Göteborgs stad för att möjliggöra ett bra mottagande av ensamkommande.

Under de tio år som gått har Move It Göteborg arrangerat hela 433 aktiviteter och åtta läger.

– Målet med Move It är att skapa ett öppnare föreningsliv. Genom våra aktiviteter hos föreningar tar vi gruppen till sammanhang där de annars sällan är representerade. Det skapar också tillfällen för de nyanlända att lära sig hitta i staden, träna svenska i aktiva sammanhang och skapar möten med jämngamla ungdomar. Det gör att de får en chans att upptäcka nya intressen och delta i ett socialt sammanhang i gruppen, säger Tilda Matthijs, verksamhetsutvecklare på IM Göteborg.

Två som deltagit i Move It på senaste tiden är Murtaza och Abdi. De ser fram emot lördagens firande.

Jag har varit med 10 gånger i Move It. För mig är Move It en bra grupp för att jag gillar att prova nya saker för första gången, att inte allt blir rutin, säger Murtaza.

Move It är bra för jag träffar andra människor, som pratar svenska, men också afghanska och somaliska. Man kan lära sig alla språk, säger Abdi.

Under lördagen firas Move Its tioårsjubileum med fotboll på Heden, olika prova-på-aktiviteter, tävlingar med fina priser, musik och självklart massvis med tårta! Tårtan bakar volontärer och ungdomar i Move It tillsammans.

Plats: Heden
Dag: Lördag 3 juni 2017
Tid: 12–15

Presskontakt:
Tilda Matthijs
, Verksamhetsutvecklare IM, tel: 031 381 27 28, tilda.matthijs@manniskohjalp.se

• Organisationer

• Göteborg

Individuell Människohjälp är en svensk biståndsorganisation som bekämpar fattigdom och utanförskap. Organisationen grundades 1938 och verkar i dag i 13 länder världen över.