LTE-termer förklarat

LTE-termer förklarat

I detta inlägg tänkte vi fördjupa oss i två av de vanligaste frågor vi får om LTE och 4G just nu.

1. LTE-kategorier
Du har kanske läst att en enhet uppfyller LTE kategori 3 och en annan LTE kategori 4 men vad är skillnaden egentligen? LTE kategorierna är som mycket annat i mobilnäten en standardiserad terminologi och LTE kategorierna delar in hårdvara i olika kategorier baserat på bland annat hastigheten enheter kan koppla upp sig med. I standarden finns också specificerat hur många antenner som krävs för att nå full prestanda inom respektive kategori.

I LTE-nät är det alltså två enheter som specificerar vilken hastighet du kan nå. Det handlar om vad operatörens nät kan erbjuda och det handlar också om vad den mobila enheten uppfyller för standard. Som exempel, LTE Kategori 6 enheter kan nå en hastighet på 300 Mbit/s medan kategori 4 enheter når 150 Mbit/s som max.

Det finns 16 stycken olika LTE-kategorier och i detta inlägg kan du läsa mer om vad varje standard levererar för prestanda, kategori för kategori.

2. TDD eller FDD?
Du har kanske sett eller hört begreppen LTE FDD och LTE TDD? LTE som standard stödjer två typer av duplextyper, FDD och TDD. Duplex är när både sändning och mottagning äger rum samtidigt och i LTE kan detta ske på två olika sätt. Frekvensdelningsduplex (FDD) och tidsdivisionsduplex (TDD) är de två typer av duplextyper som stöds i LTE-nät.

Att säga vilken standard som ger snabbast hastighet i verkligheten är svårt att säga, dock är det ganska klart att TDD är mer spektrumeffektivt. Vilken standard som används beror på vad det är för frekvens som används då TDD eller FDD ofta specificeras i tillståndet för respektive mobilfrekvens.

Lär dig ändå mer om duplextyperna i detta inlägg.