Volvon styrs via radiomodem

Volvon styrs via radiomodem

I magasinet Volvo Life #2 2011 finns ett reportage om Volvos topphemliga testbana utanför Borås. En automatiserad Volvo C30 körs av en robot värd 2,5 miljoner kronor, till sin hjälp har den radiomodem från SATEL och styrs via GPS signaler.

Volvon har en oerhört precision och används för att göra komplicerade mätningar. Tack vare ett avancerat system baserat på differentiell GPS och radiomodem kan Volvon köra samma rutt om och om igen utan rast eller vila. Mätningarna ligger till grund för att kontrollera exakthet i chassi och styrning, och tack vare att det är en helt automatiserad process kan körschemat upprepas om och om igen.

"D-GPS signalen tas emot av ett radiomodem som sedan skickar den programmerade rutten genom tre robotar - en för styrning, en för bromsning och en för acceleration"

På Volvos internationella hemsida finns en film som visar hur det ser ut i verkligheten och just i det här fallet så säger rörlig bild mer än 1000 ord. Se filmen Look, No hands! här.

Informationen publiceras med benäget tillstånd från Volvo Life.