Nytt IT-verktyg utvecklar digital undervisning och ger lägre kostnader

Nytt IT-verktyg utvecklar digital undervisning och ger lägre kostnader

Nya rapporter från PISA och SKL konstaterar att tillgången till IT i svenska skolor är bland de bästa i Europa samtidigt som den digitala kunskapen hos svenska elever ligger långt efter. Ett nytt verktyg samlar nu existerande tjänster till ett och samma lättöverskådliga system för att ge lärarna mer tid till eleverna och minska administrationsbördan.

– När vi är ute på skolor upplever vi ofta en frustration gällande det digitala arbetet. Det digitala öppnar stora möjligheter, men det är också svårnavigerat i den djungel av digitala tjänster som finns tillgängliga. Vi vill hjälpa lärarna att vara lärare, de ska slippa vara datatekniker, säger Jakob Skogholm, VD Inläsningstjänst.

Det ställs höga krav på lärarna idag. De behöver ha en bred digital kunskap och många eldsjälar lägger en stor del av sin fritid på att utveckla sin digitala pedagogik. Det resulterar i en undervisning som är allt annat än likvärdig eftersom elever inom samma kommun och även skola får olika möjligheter att använda digitala tjänster i undervisningen, det beror till för stor del på lärarens engagemang och intresse. De som drabbas mest är ofta de som behöver lite extra stöd och motivation i skolan.

Tack och lov är de flesta skolor och kommuner medvetna om detta och avsätter resurser i form av tid och investeringar för att förbättra situationen. Landets skoldatatek gör ett ovärderligt jobb men det går långsamt och under tiden riskerar fler elever att tappa viktiga år i skolan, säger Jakob Skogholm, VD Inläsningstjänst.

Nya tjänsten, ILT Digital

Inläsningstjänst har tagit fram en plattformsoberoende digital verktygslåda med de mest kvalitativa och pedagogiska digitala tjänsterna samlade på ett och samma ställe. Resultatet blev ILT Digital med sju tjänster som uppnår våra kriterier. Tjänsterna har valts ut i samarbete med en grupp av pedagogiska experter som testat och verifierat dem. Att köpa tjänsterna inom paketet ger också en betydande besparing.

Med detta nya sätt blir ILT Digital kärnan i den egna lokala digitala strategin och lärare och elever erbjuds utbildning i hur man använder de olika tjänsterna. Denna tjänst möter hela den lista över orosmoln rörande IT i svenska skolan som SLK nyligen presenterade.

I SKLs analys av situationen framkom följande:

• Användandet av IT har till sättet inte utvecklats sedan 2008
  • Lärarna får för lite kompetensutveckling, speciellt inom IT-pedagogik och ämnesnära kompetensutveckling med IT som hjälpmedel
  • Många rektorer saknar kompetens för att leda IT-utvecklingen och därmed en central del av skolans utveckling
  • Det råder brist på nytänkande digitala läromedel och utvecklingsinitiativ saknas

Andra röster om behovet

SVD.se 2015-09-15, Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP):

Det måste handla om vad man faktiskt gör med en dator. Arbetet med att ge lärare och rektorer kompetens och de rätta verktygen har hängt efter. Det är där vi måste göra långsiktiga och systematiska insatser.

Bakgrund

Inläsningstjänst AB har sedan starten 1990 utvecklats till Sveriges största producent av inlästa läromedel. Merparten av våra inläsningar produceras som hjälpmedel för personer med synskada, dyslexi eller andra former av läs- och skrivsvårigheter. Förutom inlästa läromedel erbjuder vi även studiestöd på modersmål samt nu även ILT Digital.