Studiestöd på modersmål - hjälper nyanlända elever i 185 kommuner

Studiestöd på modersmål - hjälper nyanlända elever i 185 kommuner

När det nya läsåret drar igång till hösten kommer rekordmånga nyanlända elever sitta i svenska skolbänkar. Med detta kommer stora utmaningar. I mer än 1,5 års tid har Studiestöd på modersmål funnits som alternativ för skolor som söker vägar att integrera nyanlända elever i den svenska undervisningen. Antalet kommuner som använder vår tjänst har hunnit växa till fler än 185 stycken. Det är naturligtvis glädjande för oss, men kanske främst för de elever som fått ökade möjligheter att klara av sin utbildning.

Ett material med många fördelar

Våra studiestöd är ljudböcker kopplade till befintliga svenska läromedel. En studiehandledning på elevens modersmål varvas med en svensk inläsning av den tryckta boken. Metoden följer Skolverkets rekommendationer kring hur studiehandledning ska fungera. Vårt studiestöd är ett väldigt kostnadseffektivt komplement till de timmar eleven får med studiehandledare.

Genom studiestödet stärks elevens ämneskunskaper, modersmål och inte minst elevens svenska språkutveckling. Det ger en snabbare integrering i ordinarie undervisning.

Vi ökar takten för dari och tigrinja

Just nu satsar vi mycket på nya produktioner, och under höstterminen 2016 kommer vi att fylla på med många titlar på språken dari och tigrinja. Vi fortsätter samtidigt att fylla på titlar även på våra första två språk - (standard)arabiska och somaliska.

Eleven i fokus

Med vårt studiestöd kan eleven studera i förväg på egen hand och därmed vara mer förberedd när det är dags för lektioner. Tiden med studiehandledare blir mer effektiv och eleven kan utvecklas i en snabbare takt. Studiestödet går att lyssna på när som helst via vår app eller via webben. Den obegränsade tillgången underlättar när tiden med studiehandledare eller modersmålslärare är begränsad.