Nytt undervisningsmaterial för nyanlända används redan i 120 kommuner

Nytt undervisningsmaterial för nyanlända används redan i 120 kommuner

Under det första år som Studiestöd på modersmål funnits tillgängligt för skolor har det blivit mycket uppskattat i arbetet med nyanlända elever. Mer än 120 av Sveriges kommuner har redan börjat använda tjänsten för att snabbare integrera nyanlända i svenska skolan. Och behovet kommer att fortsätta att öka. Från och med årsskiftet gäller nya bestämmelser om att elever snabbare behöver integreras in i ordinarie skolklass.

Antalet nyanlända elever i svenska skolan har ökat kraftigt de senaste åren, och alla prognoser pekar på en fortsatt ökning. Både för eleverna själva och samhället i stort är det av yttersta vikt att de kommer in i vanlig undervisning så snabbt som möjligt, och för många skolor och kommuner är detta en stor utmaning.

I början av året lanserade Inläsningstjänst ett nytt undervisningsmaterial som kallas Studiestöd på modersmål, riktat till nyanlända elever. Studiestödet består av en ljudbok kopplad till elevens lärobok och innehåller en studiehandledning på elevens modersmål, varvat med en svensk inläsning. Studiestödet gör det enklare för eleven att tillgodogöra sig svensk undervisning och lärobokens innehåll. Det gör studiestödet till ett utmärkt komplement till den begränsade tid eleven får med studiehandledare eller modersmålslärare i skolan. Eleven stärker ämneskunskaperna, modersmålet och viktigast av allt – svenska språket.

Studiestöden finns idag på arabiska och somaliska för alla grundskolans årskurser, och kan även med fördel användas på gymnasiets introduktionsprogram. Studiestöden finns tillgängliga för alla SO- och NO-ämnen samt matematik. Från hösten 2015 pågår också arbetet med att framställa studiestöden på dari (Afghanistan) och tigrinja (Eritrea).

Studiestöd på modersmål blir extra viktigt för lärare och elever med hänsyn till det nya regelverket som träder i kraft från och med den 1:a januari. Regelverket anger att elever snabbare behöver integrerats in i ordinarie undervisning.