​Det digitala sjukhuset Hälsobyn vann eftertraktat pris under HIMSS i Helsingfors

Hälsobyn vann priset Outstanding ICT Achivement för en enastående prestation när det gäller att utnyttja ICT för att ge en signifikant förbättring av patientvård och säkerhet

Den digitala hälsovårdens tävling HIMSS-Elsevier premierar ICT-lösningar som avsevärt förbättrar patientvården och löser de stora utmaningar som sjukhusen har idag.

I Finland måste hälsovårdssektorn under de kommande årtiondena, med nuvarande resurser, producera tjänster kostnadseffektivt för en allt mer växande åldrande befolkning. Med detta i åtanke har Innofactor tillsammans med HUS och Tieto tagit fram ett koncept – Hälsobyn - där personal inom specialsjukvården, patienter och IT-experter tillsammans planerar och bygger en digital tjänst. Konceptet kan införas i alla slags organisationer inom hälsovården och kan reproduceras för användning av alla slags patientgrupper.

”Hälsobyn är inte bara en teknikplattform, det är en unik helhet där stöd för verksamhetsförändring spelar en väsentlig roll”, säger utvecklingsdirektör Visa Honkanen från HUS, som tog emot priset på HIMSS huvudscen i Helsingfors.

Nominerade för priset var bland annat Pohjola Sjukhus och Cambridge University Hospital.

Mer information
För mer information kontakta Jörgen Gröhn, Ansvarig för digital hälsa, Innofactor Sverige
Jorgen.grohn@innofactor.com / 070-091 30 55

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad är Hälsobyn?

Terveyskylä.fi (Hälsobyn) är en nättjänst för specialsjukvård som utvecklats tillsammans med patienter. Tjänsten erbjuder information och stöd till alla; vård till patienter och verktyg för personal. Tjänsten omfattar virtuella hus, servicekanalen Omapolku, digitala vårdvägar och HälsobynPRO, som riktar sig till branschfolk. Hälsobyn underlättar självständig informationssökning, hantering av egna uppgifter samt förenklar egenvård och uppföljning för patienter. Med hjälp av digitala tjänster får patienten mer psykologiskt och holistiskt stöd. Personal får i sin tur stöd för sina beslut utifrån patientens egen uppföljning och symptombedömningar. Idag finns 32 hus klara i Hälsobyn. Det upprätthålls och utvecklas i samarbete mellan universitetssjukhusen i Finland.

Vad är HIMSS

HIMSS är en global, ideell organisation med inriktning på bättre hälsa genom information och teknik. HIMSS-Elsevier Digital Healthcare Awards syftar till att identifiera och erkänna organisationer över hela världen som effektivt använder information och teknik för att framgångsrikt förbättra kvaliteten på hälsa och vård samt patientens säkerhet. Läs mer om utmärkelsen här