Tips för att minska energianvändningen

Att spara energi och hitta energitjuvar är alltid högaktuellt, men hur gör man egentligen för att lyckas?

Många tror sig ha koll på sin energianvändning. Trots detta kommer de flesta garanterat hitta saker att spara in på. Ett exempel är Energibyrån på Gotland som under en energikartläggning av ett industriföretag kunde presentera sparförslag på en miljon kronor årligen. Detta trots att företaget trodde sig ha koll på sin energianvändning. Företaget hade naturligtvis en hög användning från början, men faktum är att det faktiskt finns pengar att spara för de flesta.

Vad används elen till?

Ett först steg till att börja spara är att ta reda på vad energin faktiskt används till. Ett bra sätt är att göra en energikartläggning. Genom att kartlägga sin användning kan kostnaderna minska med fem till tio procent inom ett par år.

Läs mer: Spara energi när priset är som högst

En intressant sak att studera är när på dygnet energianvändningen är som störst. Är den orimligt hög vid en viss tidpunkt kan det tyda på att någonting står och drar i onödan. Faktum är att även mindre elfel kan få stora konsekvenser på elräkningen.

“De förväntade storförbrukarna är ofta marginella om du ser till helheten. De största elbovarna har förvånande nog varit de mindre, dolda elförbrukarna”, sa Jonas Tannerstad – som sänkt Örebrobostäders användning med 40 procent sedan 2005.

Grunden till Tannerstads resultat är mätning. För att mäta är att veta.

Använd energilogger

Atlet/UniCarriers fastighetschef Reine Nygren har genom mätningar lyckats dra ner elanvändningen med 35 procent per fas under helgerna i fabriken i Mölnlycke. Som verktyg har han använt Intabs Energy Logger.

”Den är enkel att använda. Sedan är det smidigt att det är en magnet på baksidan som man kan fästa den med”, tycker Reine och framhåller även möjligheterna som finns med att se RMS och toppströmmar.

”Vi använder loggern till en del felsökning och då är det intressant”.

Energy Loggern är ett ovärderligt verktyg i kampen mot minskad energianvändning. Med hjälp av loggern kan felsökning, övervakning och kartläggning göras. Spänning och ström loggas och effekt och effektfaktor räknas fram med stor noggrannhet. Detta gör att loggern passar utmärkt för mätning av en byggnads eller en enskild maskins förbrukning.

Så hur kommer du igång med arbetet nu då?

1. Börja med en energikartläggning.
  2. Titta närmare på när på dygnet som energianvändningen är som störst.
  3. Undersök vad det är som är anledningen till den höga energianvändningen. Finns det några energitjuvar?
  4. Åtgärda fel och försök minska energitjuvarna. Mät igen för att se resultat.

• Arbetsmiljö