Minska energianvändningen genom kartläggning

Det är hög belastning på det svenska elnätet. Så hög att Svenska kraftnät tidigare gått ut med en varning om kommande elbrist.

Det har även aviserats om elpriser där priset styrs efter efterfrågan. Det gör att det inte enbart gäller att spara energi, det gäller även att spara vid rätt tillfälle.

Även om du tror dig ha koll på din elanvändning kommer du garanterat hitta saker att spara in på. Energibyrån på Gotland gjorde en energikartläggning för ett industriföretag som trodde sig ha en bra inblick i sin förbrukning. Det visade sig att företaget kunde spara en miljon kronor per år. Naturligtvis hade företaget en hög energianvändning från början, men hos de flesta finns det faktiskt pengar att spara.

Vad används energin till?

För att kunna hitta eltjuvar måste du veta vad energin faktiskt används till. Att göra en energikartläggning är ett först steg till att se hur energianvändningen ser ut. Det kan vara intressant att se när på dygnet energianvändningen är som störst. Är den orimligt hög kan det vara någonting som står och drar i onödan, men även mindre elfel kan ge stora konsekvenser på förbrukningen.

Saker att hålla koll på är bland annat belysning, ventilation, värme och kyla. Genom att kartlägga energianvändningen kan kostnaderna minska med 5 till 10 procent inom ett par år. En kartläggning kan även ligga till grund för beslut.

Smidig energilogger

Med en Energy Logger är det enkelt att mäta elanvändning på specifika platser. Loggern är ett bra verktyg vid felsökning, övervakning och kartläggning av elanvändningen.

“De förväntade storförbrukarna är ofta marginella om du ser till helheten. De största elbovarna har förvånande nog varit de mindre, dolda elförbrukarna”, sa Jonas Tannerstad – som sänkt Örebrobostäders användning med 40 procent sedan 2005.

• Arbetsmiljö

• energieffektivisering