Miljö i fokus när Vinnova satsar och Mindmancer levererar

”Integrerat säkert avfallshanteringssystem för effektiv biogasproduktion”. Bakom denna massiva titel ligger mer än 20 år av forskning och toppmoderna värmekameror från Mindmancer som nu stöds av Vinnova tillsammans med sex framstående Kalmarföretag.

Att det växande sopberget i världen är ett problem känner nog de flesta till. Från avfallsdeponierna läcker förorenande miljögifter och det sker stora utsläpp av växthusgaser. Som om detta inte vore nog så är risken stor att avfallet börjar brinna med stora konsekvenser för miljön och boende i området.

– Men vi har lösningar. Det finns ett sätt att minska utsläppen av växthusgaser och samtidigt göra avfallet till en förnyelsebar energikälla, nämligen biogasproduktion, säger Professor William Hogland på Linnéuniversitetet som leder projektet.

Vinnova valde ut detta projekt för dess stora potential att lösa två problem på samma gång på en plats som verkligen behöver det. Målet är en enorm biogasanläggning i Brasilien som kan ta hand om det växande sopberget i Rio de Janeiro och producera välbehövd energi.

Att upptäcka och kunna förutsäga spontana bränder vid avfallsdeponierna är extremt viktigt inte bara för säkerheten och produktionen utan även för de miljontals människor som bor i närheten. Här kommer Mindmancers expertis in där de ska göra värmemätande kameror intelligenta så de lär sig trender och kan förutse brandrisker, och givetvis upptäcka en brand så tidigt som möjligt.

– Idag importerar Sverige sopor från bland annat Norge men när de börjar brinna spontant så är det farligt, giftigt och dyrt. Heat Metrics från Mindmancer är unikt och upptäcker spontana bränder med värmekameror. Larmen skickas till certifierade larmcentraler för omedelbar åtgärd. Mindmancer är ett innovationsbolag så det är viktigt för oss att delta i forskningssamarbeten som detta för att hela tiden ligga i framkant, säger Johnny Berlic, VD på Mindmancer AB.

Johnny Berlic, VD Mindmancer, johnny.berlic@mindmancer.se, tel: 031-789 40 01, 0771 41 11 00
William Hogland, Professor Linné Universitetet, william.hogland@lnu.se