Hälften av alla svenskar bär på onödiga kilon

Övervikt och fetma är idag ett växande samhällsproblem och ungefär hälften* av alla vuxna svenskar bär på onödiga kilon. Genom TV-kampanjen ”Vad går du och bär på?” vill viktminskningskedjan Itrim belysa överviktsproblematiken på ett annorlunda sätt.

På Itrim finns hjälp att en gång för alla bli av med sina extra kilon och Januari betyder högsäsong för viktminskningskedjan. Nyårslöften ska infrias och nystarter påbörjas. Genom kampanjen ”Vad går du och bär på?” vill Itrim belysa överviktsproblematiken på ett, för branschen, annorlunda sätt genom att illustrera vad svenskarnas övervikt faktiskt väger.

-      Övervikt och fetma är ett stort samhällsproblem idag. Vi vill hitta ett nytt sätt att gestalta den övervikt som många människor i landet bär omkring på. Samtidigt åskådliggör vi den viktresa som några av våra kunder gjort genom att de själva bär på sin egen, numera förlorade, övervikt, säger Jesper Tengblad, marknadschef på Itrim Sverige.

Tre Itrim-kunder har huvudrollerna i reklamkampanjen. De har alla gått ner i vikt, men framför allt har de lyckats behålla sin nya vikt i upp till 3 år.

-      Vi vill även belysa långsiktigheten i Itrims program. Det är riktiga Itrim-kunder som är reklammodeller och de har inte bara lyckats gå ner i vikt – de har dessutom hållit sin nya vikt i upp till 3 år. Att det är äkta, är på riktigt, är av stor vikt för oss på Itrim, framhåller Jesper Tengblad.

*(37% av alla vuxna kvinnor och 53% av alla vuxna män, SCB 2011)

Se reklamfilmen på www.youtube.se/ItrimSverige

Bildtext: Jordi Almeida har gått ner 20 kilo med hjälp av Itrim.

Om Itrim:
Itrim Sverige AB, etablerat 2003, är en svensk viktminskningskedja som genom individuell rådgivning och gruppträffar hjälper människor till ett lättare och friskare liv. Det finns idag 39 Itrim-center i Sverige. Itrim-programmet bygger på forskning och på Livsmedelsverkets rekommendationer. En vetenskaplig studie av Itrims viktminskningsresultat visar att kunderna i snitt går ner 10,8 kilo med en midjereduktion på 11,8 cm under de tio första veckorna. Det gör Itrim världsledande inom varaktig viktminskning. Itrim utsågs 2011 till sk Gasellföretag av Dagens Industri för tredje gången.

För mer information: Jesper Tengblad: 08-120 00 105, eller Sofia Heurlin, informationsansvarig Itrim: 0707-263301, sofia.heurlin@itrim.se

• vad går du och bär på?
  • vägskäl
  • itrimkampanj