Lätta julrecept från Itrim

Visst är det härligt med julens olika dofter? Lussebullar och pepparkakor, kryddorna från den varma glöggen och skinkan som bakas i ugnen. Dofter som väcker minnen och känslor. Men vi vet också att många som tänker på sin vikt oroar sig inför julens frestelser. Traditionerna är starka och julbordet ser ofta likadant ut år efter år.

För dig som vill leva hälsosamt även under julhelgerna bjuder vi i bifogade PDF på lätta julrätter och smarta tips på hur du kan använda dig av Itrims Handflatemetod för att storleksbedöma även dina julportioner. Sist i häftet hittar du en motionsomräknare där du kan se hur många steg du bör gå för att göra av med en lussebulle eller den lilla nubben till sillen.

Itrims goda råd inför julen
Sänk ambitionsnivån. Julen handlar inte om att allt ska vara perfekt eller om mat och presenter i överflöd. Försök att koppla bort alla måsten. Fokusera istället på att umgås och ha trevligt.

Kom inte för hungrig till julbordet, då är risken stor att du äter mer än du tänkt dig. Gör medvetna val från de rätter som bjuds. Välj bara dina absoluta favoriter.

Storleksbedöm din portion med hjälp av Itrims Handflatemetod. Lär dig mer om Handflatemetoden på itrim.se.

Ät mycket grönsaker. Även de grönsaker och frukter som finns i dekorationssyfte kan naturligtvis läggas på tallriken! Introducera gärna nya gröna julrätter på bordet.

Välj knäckebröd istället för söt jullimpa. Välj några nötter istället för knäck. Välj en pepparkaka istället för fem.

Tänk på att alkohol både innehåller mycket energi och tenderar att få oss att tappa räkningen på hur mycket vi har stoppat i oss. Den lilla nubben till sillen är bra mycket energirikare än sillen själv.

Allt är tillåtet – men inte alltid. På Itrim rekommenderar vi våra kunder att ha en ”undantagsdag” i veckan då de kan unna sig lite extra. Välj dina godsaker med omsorg.

Rör på dig! Ta alla chanser du får till rörelse – promenera till affären, åk skidor, dra barnen i pulkan, bygg en snögubbe, träna på Itrim, skotta även grannens uppfart, dansa runt granen och jaga tomten runt huset många varv.

Med önskan om en God Jul och ett Gott Nytt år från alla oss på Itrim.

• itrim-recept
  • handflatemetoden