Så håller du formen i jul och nyår

Enligt Viktrapport 2014* går 38% av alla svenskar upp minst två kilo under jul och andra högtider. Med tanke på hur många högtider vi firar under ett år kan det lätt skena iväg.

- Anledningen till att vi tappar formen under jul är naturligtvis inte vad vi äter på själva jul- eller nyårsafton. Problemet är när vi börjar unna oss redan vid första advent, sedan kommer lucia, tre advent till, otaliga glöggmingel, en mängd julfester, nyår och julgransplundringar. Ingen regelbunden träning och firandet fortsätter ofta ända fram till trettonhelgen, säger Birgitta Thörn, grundare till Itrim.

Birgitta Thörn är en välkänd hälsoprofil i Sverige och har lång erfarenhet av att hjälpa människor till en mer hälsosam livsstil.

- Ett bra tips för att hålla formen även under julen är att äta medvetet och välja dina godsaker. Vid jultid är det lätt att det slinker ner en pepparkaka här och en pepparkaka där. Men visste du att sex pepparkakor ger hela dagsransonen av socker? Såklart att du ska äta pepparkakor om du tycker om det, men istället för att slentrianäta sex pepparkakor - välj två som du njuter riktigt mycket av, säger Birgitta Thörn.

På  www.itrim.se/jultips bjuder Birgitta på fler tips och julrecept.

Nyttiga julrecept hittar du även i hälsoappen #komitrim som finns både till iPhone och Android.

Viktrapport 2014 är en undersökning genomförd av SIFO på uppdrag av viktminskningskedjan Itrim. Ta del av rapporten här.

• Hälso-, sjukvård

• birgitta thörn
  • julgodis
  • julmat
  • itrim-recept
  • viktrapporten 2014
  • håll formen i jul

Itrim Sverige AB är ett svenskt företag som genom personligt stöd hjälper människor till en hållbar hälsa genom förbättrade mat- och motionsvanor. Itrim startade 2003 och finns idag på över 50 ställen i Sverige, USA, Tyskland och Kina.

Itrim är ett av få viktminskningskoncept i världen som fått studier på sina resultat publicerad i vetenskapliga tidskrifter (American Journal of Clinical Nutrition och International Journal of Obesity.) Läs mer om forskningen bakom Itrim-programmet på itrim.se